Sjansen for å møte på elg i trafikken er stor over hele landet - hele året. Fordi elgen er byttedyr, er den mest aktiv i grålysningen og skumringen, men den er aktiv hele døgnet.

Nå ønsker forsikringsbransjen at elg kommer på timeplanen som eget tema i kjøreopplæringen.

- Om våren er det ekstra stor elgfare fordi kuene støter bort fjorårskalvene. Derfor er det en rekke unge individer uten livserfaring, som virrer rundt nå for å finne et sted å slå seg ned, sier viltkonsulent Webjørn Svendsen i Norges Jeger- og Fiskerforbund til vimennbil.no.

Sikt mot bakparten

Det beste rådet dersom sammenstøtet er uunngåelig, er å sikte mot dyrets bakpart.

- At vi anbefaler å sikte mot dyrets bakpart har å gjøre med elgens, eller viltets, bevegelsesmønster. Elgen er byttedyr og har en fluktrute som går rett frem - i den retningen den var på vei, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Ved å sikte på bakparten, kan du være heldig og unngå sammenstøtet, eller redusere konsekvensen av det.

- Når du treffer bakparten, legger dyret seg mer rett ned på panseret i stedet for å sprette opp i lufta og gå gjennom frontruta, sier Sødal.

Viltkonsulenten sier seg enig i at dette kan være en smart måte å løse problemet på.

- Dette stemmer med min kunnskap, og denne reaksjonen er typisk for alle hjortedyr. Jeg synes dette er en fornuftig tilnærming til problematikken, sier Svendsen.

Dette tipset gjelder i hovedsak om dyret kommer fra høyre grøftekant og ut i ditt felt. Kommer elgen fra motsatt side, over motgående felt, bør du ha vært oppmerksom nok til å unngå sammenstøtet ved nødbrems.

VÆR OPPMERKSOM! Nå er det mange unge, forvirrede elgkalver på leting etter nye områder å etablere seg i. Disse oppfører seg ikke logisk i møte med trafikken. Kommer elgen fra motgånde felt, bør du ha hatt tid til å bremse ned, slik som i dette tilfellet.

VÆR OPPMERKSOM! Nå er det mange unge, forvirrede elgkalver på leting etter nye områder å etablere seg i. Disse oppfører seg ikke logisk i møte med trafikken. Kommer elgen fra motgånde felt, bør du ha hatt tid til å bremse ned, slik som i dette tilfellet. © Foto: Scanpix

Tre grunnregler å øve på

Det er tre aksjoner som skjer på meget kort tid, som alle må stemme for å unngå ulykke dersom sammenstøtet er uunngåelig:

  1. Nødbrems
  2. Legge så hardt over som du kan, uten å kjøre av veien eller treffe andre bilister
  3. Sikt på bakparten

- Disse handlingene skjer så raskt i en ulykkesituasjon, at det er lurt å øve seg slik at det sitter i muskelminnet og blir en automatisk reaksjon, sier Sødal.

Disse kan du øve på. NAF har øvingsbaner over hele landet. Her finner du din lokale bane.

Ta kontakt direkte med din lokalavdeling eller øvingsbane for prisinformasjon. NAF-medlemmer får reduserte priser, samt mulighet til å ta med seg barn over fylte 16 år.

Slik forebygger du sammenstøt

Det er mye du kan gjøre for å minske risikoen for et sammenstøt med Norges største dyr. For det første bør du ta fareskiltene på alvor og senke farten. De markerer strekninger der elg og annet vilt ferdes hyppig, og der kollisjonsfaren er stor.

I tillegg bør du merke deg eventuelle underskilt.

- Spesielt i grålysningen og skumringen bør du senke farten ekstra, ettersom dyrene er aktive på denne tiden av døgnet, sier Sødal.

Faren for kollisjon øker også dersom vegetasjonen står tett inntil veien, på grunn av redusert sikt. Her skal du altså være ekstra varsom.

Hvis uhellet er ute og dyret er skadet må man varsle politiet, som igjen varsler den lokale viltnemnd. Viltnemnden har ansvaret for ettersøk og avlivning av skadde dyr.

Husk ellers vanlige regler for oppførsel på ulykkessted:

  • Sett på nødblink, ta på refleksvest
  • Sett ut varseltrekant
  • Sikre ulykkesstedet
  • Dersom personskade, ring 113. Opplys om hvem som ringer, hva som har hendt, hvor mange som er skadet og nøyaktig stedsangivelse.

Les mer om sikring av skadested på NAFs sider for trafikkuhell.

NAFs vilttips

  • Ta fareskiltene på alvor og kjør rolig på utsatte strekninger
  • Flytt blikket fra side til side slik at du får med deg bevegelser i veikantene
  • Sørg for å ha riktig justerte lys på bilen
  • Bruk ikke tåkelys med mindre været tilsier det
  • La GPS og mobiltelefon hvile når du kjører
  • Synes kollisjonen uunngåelig, så prøv å treff elgens bakpart

Kilde: Naf.no

Gjør det til en lek!

Jo flere øyne som ser, jo bedre. Derfor kan det være en god idé å engasjere medpassasjerer i områder med stor viltfare langs veien, samtidig som du selv er påpasselig med å flytte blikket.

Passasjerer har fordelen av at de kan ta blikket av veien i større grad enn føreren.

- Har man barn i bilen, kan man gjøre det til en lek i faresonene. Først og fremst kan barna lære seg skiltene slik at de vet hva det betyr. Nå er det mange barn som har annen underholdning i bilen, og en slik lek vil gi en pause fra dvd- eller mobilskjermer, sier Sødal.

Det kan være spennende for barna å se etter dyr langs veien. Bli enige om hva barna skal si når de ser dyr.

- Husk å senke farten eller stoppe helt opp dersom dere får øye på dyr langs veien. De oppfører seg ikke logisk og kan sprette ut i veibanen. Særlig de unge dyra, sier han.

Helårsfare

Ungdyra er kanskje den største faren nå på våren, i følge viltkonsulenten.

- Nå kalver kyra årets avkom, og fjorårets kalver må klare seg selv. De har begrenset med livserfaring og kan trekke over veiene - også der det ikke er skiltet, sier Svendsen.

Ellers kan det være greit å huske på at alle miljø- og klimaforandringer medfører vandring hos hjortedyra.

Om vinteren vil snøfall, og særlig dyp snø gjør at dyra trekker ned i områder der det er lettere å ferdes og finne mat. Veier og toglinjer holdes snøfrie og er derfor, sett i dyras øyne, et godt valg når de skal forflytte seg.

Om høsten vandrer dyra mellom sommer- og vinteroppholdsstedene, og trekket medfører økt risiko for trafikanter.

Les også:

Disse spørsmålene ryker vi på til førerprøven

Dette gjør bilen billigere

Dette er de beste familiebilene

Verdens verste krasjtester - se og bli skremt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!