Del

Du som bruker bil har helt sikkert opplevd det. Det er høst, værmeldingen varsler om varmegrader, og du drar avgårde i trygg forvissing om at vinteren fortsatt er på en armlengdes avstand.

Så jager sjokket gjennom kroppen! Du tråkker inn bremsen, men ingenting skjer! Bilen glir mot autovernet, inn i bilen foran, ut i ei grøft eller utfor et stup.

Hva skjer? Det er været som spiller deg et livsfarlig puss. Det kan være underkjølt regn, der dråpene fryser til is med en gang de treffer bakken. Eller det kan være regn som fryser til is i løpet av natten.

Men hva er egentlig underkjølt regn?

- Det er regndråper i atmosfæren som ikke er frosset til is selv om temperaturen i dråpene er under null grader. Når slikt regn treffer bakken vil de øyeblikkelig fryse til is, forteller meteorolog hos Meteorologisk Institutt, Ingrid Bentsen.

Underkjølt regn kan vi også få fordi luftlaget er varmere enn null grader i høyden, mens luftlaget nær bakken er under null grader. Når regndråper passerer gjennom det laveste luftlaget vil de bli "underkjølte", og fryse til is når de treffer bakken.

Dette er et fenomen som oftest oppstår om høsten og vinteren. Og uten salting av veien vil den bli svært glatt!

Like skummelt kan det være når det faller regn om kvelden, og så klarner det opp og blir kaldt slik at veiene er dekket av et islag om morgenen.

Riktig dekk

Slike forhold er det, ikke overraskende, piggdekkene som takler best.

- Piggdekk er mye bedre på is enn piggfritt. Men da bør du ha nye eller relativt nye piggdekk, sier Motors dekktester Rune Korsvoll.

- Er dekkene godt slitte er faktisk piggfrie dekk bedre, for gummien der er mykere og har bedre kontakt med bakken. Men friske pigger biter seg bedre fast enn noe annet.

Noe som igjen understreker det vi har påpekt tidligere. Vinterdekk er noe av det viktigste du kjøper, og valget du tar kan få konsekvenser for flere enn deg selv. Valget kan redde liv og ta liv.

Husk at den delen av dekket som til en hver tid er i kontakt med veibanen er omtrent like stor som en håndflate. Du trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dekket da bør være optimalt for de forholdene du primært møter vinterstid.

Videre gir denne artikkelsamlingen deg en masse gode vinterdekk-råd. Les og lær og kjør med god samvittighet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!