=

Siden den første versjonen kom i 1997 har millioner (56 millioner spill er solgt) benket seg med Playstation og Gran Turismo, startet med et visst pengebeløp, handlet og tunet biler,og tjent penger til enda bedre og mer konkurransedyktige biler gjennom å vinne løp.

Millioner har puttet Gran Turismo 4 i spilleren, og kjent gåsehuden komme når Ford GT'en suser avgårde til den stemningsskapende musikken fra "Moon over the Castle".

Og millioner har i fire år ventet utålmodig på en fullversjon av nummer fem i rekken av GT-spill. Men fremdeles drøyer det før salget er i gang. Heller ikke i Norge finnes det en releasedato.

Imidlertid kan du få en smakebit av GT 5 på Oslo Motor Show kommende helg. Der kommer distributør Sony Playstation Norge til å presentere spillet, og gi publikum anledning til å teste det, samt legge inn en forhåndsbestilling.

Norsk bane?

I 2005 fikk undertegnede et eksklusivt intervju med mannen bak Gran Turismo-serien: den legendariske multimillionæren, racerkjøreren og spillutvikleren Kazunori Yamauchi. Han kunne berette at det ikke overraskende var arbeidskrevende greier å lage slike spill.

- Åtti personer jobbet med Gran Turismo 4. Tjue var ingeniører og seksti jobbet kreativt. Vi holdt på i 3,5 år, fortalte Yamauchi.

Bare det å lage en enkelt bane krevde 10.000 bilder og en ekstremt detaljert kartlegging. Alle objekter, som autovern, skilt og signalanlegg, måtte kartlegges og måles.

Så kan man jo forestille seg hvilken jobb som ligger bak legendariske Nordschleife!

Kazunori Yamauchi=

Kazunori Yamauchi

En skandinavisk bane har aldri vært med i Gran Turismo-serien. Vi lurte på om ikke dette var på tide nå, og anbefalte i samme slengen Arctic Circle Raceway i Mo i Rana - verdens eneste racerbane som kan skilte med nordnorsk natur og midnattssol.

- Vi planlegger å inkludere den første skandinaviske racerbanen i GT5. Et permanent baneanlegg, eller en bane som lar deg kjøre gjennom overdådig natur, svarte Yamauchi. Mon tro om vi er med denne gangen?

Vi spurte også Yamauchi om hva fremtiden ville bringe.

-Undervurder aldri evolusjonen av maskinvareteknologi. Fortsatt er ikke kvaliteten på slike spill på topp. Det vil bare bli mer og mer realistisk for hver gang ny maskinvare presenteres.

Revolusjon

Nå kan vi se at Yamauchi vet hva han prater om. Gran Turismo er kjent for å ha svært realistiske bilder, og i Gran Turismo 5 Prologue (begrenset versjon, utgitt i 2008) kan vi se at bilene nå er så realistiske at de begynner å likne fotografier av virkelig biler.

For eksempel - i de to første Gran Turismo-spillene var bilene bygget opp av 300 såkalte polygoner, i de neste to 4000 polygoner - mens i GT5 består de av 500 000 polygoner. Produsent Polyphony Digital kaller det ikke en evolusjon, men en revolusjon!

Gran Turismo 5 inneholder over tusen biler, 20 steder å kjøre, samt muligheten til å lage flere selv. Her kan du ratte WRC-biler, gokart, NASCAR og Formel 1, i varierende værforhold, dag eller natt.

Du kan leke deg med gaterace, drifting og dragrace, samt style og tune biler. Spillet har også støtte for 3D, manager modus og head tracking (gir 3D-virkning).

Og hvis du vil, kan altså leken så smått begynne under Oslo Motor Show.



Slik ser dette racerbil-interiøret ut i GT5.=

Slik ser dette racerbil-interiøret ut i GT5.

Dette er virkelighetens versjon.=

Dette er virkelighetens versjon.

=

=

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!