Med stadig strengere regler for testing, stadig mindre marginer å gå på når det gjelder bilene, og stadig strengere krav til økonomien, er F1-utvikling vanskelig.

Ferrari tok nylig i bruk en ny F1-simulator, som skal gjøre det mulig å teste svært mye - uten at man behøver å stikke ut på banen.

Prøvekjøringen av Ferraris nyeste, 458 Italia, skjedde absolutt ikke i noen simulator. Les den herlige saken om den herlige bilen her.

Tidenes raskeste gatelegale Ferrari kan du lese om her.

Er dette kanskje litt for dyrt? Her får du 100 nyttige gratisprogrammer til PC-en din.

F1-simulatoren er bygd av presisjonsteknologi-produsenten Moog, og ingeniører fra Ferrari har vært involvert hele veien.

Aluminiums- og komposittkonstruksjonen veier to tonn, men er plassert på en base som gjør at totalvekten på hele simulatoren er 200 tonn. Strømforsyningen er på 130 kW, og ti multiprosessorer med til sammen 60 GB RAM bidrar til å gjøre det hele så naturtro som mulig.

Simulatoren har for øvrig et Dolby 7.1-lydsystem med effekt på 3500 W, det er rundt ti kilometer med kabler i den, og den er åtte meter bred og seks meter høy - og står i et toetasjes, 180 kvadratmeter stort bygg.

Ferrari F1 Alonso=

KOSTBART: Å kjøre F1 koster fryktelig mye penger. Derfor er det greit å kunne teste og utvikle i en simulator i tillegg til banekjøring. © Gratis

Naturtro utsikt

Føreren ser på fem skjermer med over 180-graders sikt, og omgivelsene er som i de ordentlige bilene - det er til og med bilder i sidespeilene. Lydene, luktene og bevegelsene i bilen skal også være svært naturtro.

Lyd, bevegelser og dufter var det store mengder av her også. Vi har kjørt en bloddopet Ferrari med 700 hestekrefter! Les om den vanvittige bilen her.

Har du også lyst på en sportsbil? Nå kan du gjøre et ordentlig sportsbilkupp.

Ferrari sier at den virkelighetstro simulatoren vil gjøre utviklingsarbeidet raskere og rimeligere, uten noen logistikkutfordringer, og samtidig i full sikkerhet.

Les alle våre bilsaker her.

Les alle våre 489 biltester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!