Spillet om Saab holder ufortrødent fram. Mandag formiddag meldte SVT Rapport at GM hadde blitt enige med nederlandske Spyker om en overtagelse. Nå later det til at de var litt for kjappe på avtrekkeren.

På en pressekonferanse i Detroit mandag ettermiddag, uttalte nemlig GM-sjef Ed Whitacre at de ikke har gjort noen avtale med Spyker - ennå. Men forhandlingene fortsetter.

Det gjør imidlertid også avviklingen av Saab. GM rir med andre ord fortsatt to hester.

- Vi har forhandlet med Spyker men har så langt ingen avgjørelse, sa Whithacre på pressekonferansen.

=

© Foto: Petter Handeland

FÅ SPORTSBILER: Saab Sonett ble første gang lansert i 1966. Noen stor suksess ble den ikke, mye på grunn av svak motor. © Nordlien, Egil

Russisk kapital

Spyker har vært utholdende i sitt forsøk på å kjøpe Saab. De har kommet med flere konkrete bud - men samtlige har tidligere blitt avvist av GM-ledelsen. Hovedproblemet skal ikke ha vært selve pengebeløpet. GM har vært svært skeptisk til at Spykers bud var backet opp av russisk kapital.

Skrekk-scenarioet skal være at Saab og Saab-teknologien havner i Russland - og der kan bli en svært brysom konkurrent til GMs egen satsning. Russland er et stort bilmarked og selv om finanskrisen har rammet hardt, er volumet stort.

Her kan du se spionbildene av nye 9-5 stasjonsvogn

Siste mulighet

I stedet kom den nederlandske investoren Marcel Boekhoorn kommet inn. Og dermed ble en Spyker-overtagelse av Saab langt mer spiselig for GM.

Representanter for GM-ledelsen og for Spyker har sittet sammen i Stockholm i hele helgen. Det synes helt klart at dette er siste mulighet. Blir man ikke enige nå, anser GM seg som ferdig med hele saken. Og Saab blir nedlagt.

Ambisiøse planer for Volvo - les mer her

Tolvte time

- Det har vært så mye fram og tilbake her at det nesten er vanskelig å tro på noen avklaring. Men nå er det nok ikke lenge igjen til vi vet om Saab virkelig klarer seg i tolvte time - eller om det er over og ut, sier Brooms redaktør Knut Skogstad.

Han har fulgt spillet om Saab tett og har tidligere vært tvilende til om merket virkelig kan overleve:

- Alt er selvfølgelig bedre enn en nedleggelse. Men selv om Spyker skulle få overta Saab, er det nok dessverre ikke noen grunn til å sprette champagnen i Trollhättan. Til det vil framtidsutsiktene for merket fortsatt være for usikre, sier Knut Skogstad.

Bitteliten nisjeprodusent

- Hva legger du i det?

- Både at vi vet veldig lite om hva slags finansielle muskler Spyker egentlig har - og hva som er de langsiktige ambisjonene deres for Saab. Spyker er i utgangspunktet en bitteliten nisjeprodusent. Hvordan de skal klare å snu skakkjørte Saab, er dessverre ikke så lett å skjønne.

- Men som alle andre som har et forhold til Saab, håper jeg selvfølgelig i det lengste at dette ikke ender med nedleggelse.

Les mer om dagens Saab-modeller - klikk her

Saab=

Saab © Nordlien, Egil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!