Mini har lenge vært synonymt med små biler og forhjulstrekk. Sylskarpe kjøreegenskaper har vært en viktig del av opplevelsen, og liten plass har bare vært litt av sjarmen.

Mini Clubman fulgte opp, og leverte den samme pakka som de vanlige Miniene - bare med litt bedre plass.

Nå kommer det enda en modell på markedet. Denne gangen har den fem dører, og kan leveres med firehjulsdrift. Navnet på den nye bilen er Mini Countryman, og spiller på bilens fremkommelighet.

Bilen leveres med fire seter som standard, men kan også leveres med et vanlig baksete uten tillegg i prisen. Interiøret for øvrig er likt det vi har sett i de andre Mini-modellene - altså moderne og annerledes. Bagasjerommet har plass til 350 liter pikk og pakk. Det er nøyaktig like stort som i en Volkswagen Golf. Det betyr at du får med deg det meste du trenger til vanlig, men hvis du skal ha med barnevogner eller andre store ting blir det fort trangt.

MINI Countryman (02/2010)=

MINI Countryman (02/2010)

90 til 184 hester

På motorfronten kan man velge mellom tre bensin- og to dieselmotorer. Bilen vil få samme etternavnene som de andre modellene. Det betyr at billigste versjon her til lands blir Mini One D Countryman. På toppen av effektstigen finner du Cooper S-versjonen. Den har en 1,6-liters turbomotor på 184 hester.

For første gang i historien blir Mini tilgjengelig med firehjulsdrift. Det nye All4-systemet kan overføre inntil 100 prosent av kreftene til bakakselen ved behov. Spesifikke tekniske detaljer har ikke blitt sluppet enda, men det er ikke utenkelig at systemet bygger på en "omvendt" versjon av BMWs X-drive-system. Kanskje vi også får se dette på de mindre Mini-modellene med tid og stunde.

Ettersom Countryman er en god del høyere enn de andre bilene i Mini-familien, gjenstår det å se om de klarer å beholde de gode kjøreegenskapene bilene er kjent for. BMW-konsernet viste at de kan lage crossovere med gode kjøreegenskaper da de lanserte X1, og vi håper derfor at de klarer å gjøre den samme med denne.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!