Intervju med Bård Løtveit, oppfinneren av AutoSock

Snøsokkens far

- Suksess? I dag er det et sted mellom 20 og 30 kopiprodusenter ute på markedet.

OPPFINNEREN: Bård Løtveit er mannen bak AutoSock - et norsk bilprodukt som nå selges i 33 land verden rundt.
OPPFINNEREN: Bård Løtveit er mannen bak AutoSock - et norsk bilprodukt som nå selges i 33 land verden rundt. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Bård Løtveit er muligens i slekt med Reodor Felgen.

I hvert fall har han alle karaktertrekkene man forbinder med en ekte norsk oppfinner: Bustet hår, velbrukt strikkegenser, spill levende øyne, full av tankesprang og innfall. Dessuten ærlig og oppriktig både om produktets fordeler og begrensninger.

- Men siden imitasjon jo skal være den inderligste form for anerkjennelse, er jeg ikke i tvil om at vi er på rett spor. I dag er det et sted mellom 20 og 30 kopiprodusenter ute på markedet, forteller Løtveit. Som har tatt dagen fri fra advokater og patentsøksmål for å være med på test.

Videreutvikling av Ford-metode

Ideen til AutoSock kom ruslende en dag Løtveit fikk det for seg å prøve å viderutvikle Henry Fords gamle metode . Henry F. hadde det som kjent med å legge en teppebit foran drivhjulene på biler som sto fast på glatten.

Etter mange forsøk, kom Løtveit til å forsøke seg med en velbrukt bomullsskjorte - og fikk straks oppsiktsvekkende god friksjon. Denne "oppdagelsen" har, for å si det kort, gått fra et garasjeprosjekt på Hurum, til et multinasjonalt selskap med globalt marked. AutoSock har til og med rukket å få med seg den samme tilbakegangen som bilbransjen generelt lider av

- Det har helt klart vært en spennende reise, fra å drive et enkelt dekkfirma på Hurum til direkte utviklingssamarbeid med de største bilfabrikkene i verden, smiler Løtveit. I år kjøper for eksempel Toyota 40 000 sett i Japan.

Fred. Olsen fortsatt sterk i troen

I dag er AutoSock i en konsolideringsfase. Eventylig vekst koster penger, og et par års underskudd må nå vendes til sunne resultater. Men eneeier Fred. Olsen har fortsatt tro på AutoSock. Og selv om store deler av ledelsen forholdsvis nylig er skiftet ut, er Løtveit fortsatt forskningssjef.

- Det er klart drømmen er å kunne levere en one-sizs-fits-all, utbryter Løtveit, når vi spør om hvorfor ikke denne utrolig hendige oppfinnelsen er å finne i absolutt alle norske biler.

For det er nok ikke til å komme forbi at riktig logistikk og distribusjon er et av de mest suksesskritiske punktene for et produkt som AutoSock.

AutoSock også for lastebiler

Siden 1998 har altså Løtveit forsket og utviklet på AutoSock. Totalt nærmer produksjonen seg 1,5 millioner par - og det siste nye er snøsokk for lastebiler.

I høst ga som eksempel veidirektoratet i Colorado, USA, godkjenning for AutoSock til lastebiler som et alternativ til kjetting. Og det skal man ikke kimse av, Colorado er jo kjent for blant annet Rocky mountains...

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også