Lenge før amerikanerne er klare med sin sterkt forsinkede elbil, Chevrolet Volt, kommer kineserne dem i forkjøpet med "e6". For å gni det inn slippes nyheten på selveste Detroit-messen i USA.

BYD er akronym for navnet Build Your Dreams, og firmaet har inntil 2003 kun produsert batterier.

Verdens største batteriprodusent

Å omdanne bilindustrien fra stempelmotorer til eldrift vil ta lang tid. Noe av grunnen er at batteriteknologien hindrer ingeniørene i å gjøre store fremskritt.

Men hos BYD kan de batterier. De er faktisk verdens største batteriprodusent. Og nå er de altså klare for å lansere en elbil som både har gode plassforhold, lang rekkevidde og brukbar topphastighet.

UNDER PANSERET: her er det kun elektronikk og batterier. I toppversjonen yter elmotoren foran 160 hk og hele 450 newton-meter.

Tre ting på én gang

e6 har rikelig plass til fem personer med bagasje, kan kjøre hele 330 kilometer på én ladning og nå opp i 140 km/t.

Bilen kan fås med fire forskjellige elmotoralternativer fra 75 kW(101 hk.) og opp til 200 kW (268 hk/550 nm).

Grunnversjonen drives av en frontmontert elmotor, den neste har en tilleggsmotor bak på ytterligere 40 hk/100 nm.

Versjon 3 har frontmotert 160 hk/450 nm elmotor, og toppmodellen har denne i tillegg til 40-hesteren som driver bakhjulene.

=

INGEN EKSOSRØR: Heller ingen skadelige utslipp. Kun under produksjon og lading er den skyldig i CO2-utslipp.

Veier mye

Bilens (og øvrige elbilers) ulempe er batterienes høye vekt. Sterkeste modell veier hele 2,3 tonn, omtrent det samme som en Porsche Cayenne diesel (!)

Likevel slipper den ikke ut ett eneste gram CO2 eller skadelige partikler i atmosfæren.

Bilen vil i første omgang slippes i USA i begrenset opplag, og etter at den er "luftet" der og i noen andre markeder, vil man vite om den får en fremtid i Norge.

=

PREMIUM? Interiøret ser nokså eksklusivt ut, og vil nok tiltale selv kresne bilkjøpere.

Norgeslansering?

Autoindustri, som har det norske agenturet på BYD, vet én ting sikkert: at bilen ikke kommer i kommersielt salg dette året.

- Vi må vente og se hvordan responsen er der den blir lansert først. Dette er en veldig spennende bil fordi konseptet med så stor plass og rekkevidde i en elbil er revolusjonerende, sier daglig leder i Autoindustri Jan Kåre Holmedal.

- Norge trenger et sterkstrømbasert ladestasjonnettverk, da vil det bli praktisk å ha elbil, mener han.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!