Det britiske magasinet Autocar melder om at kilder i BMW-systemet kan fortelle om en ny M-bil som er under utvikling. Bilen vil bli basert på dagens 1-serie coupé, men vil få en variant av 3-literen vi finner i 535i GT. Der yter den i overkant av 300 hester, men ryktene vil ha det til at M1 vil få en twinturbo-konfigurasjon i stedet for GT-ens variable turbogeometri. Det skal gjøre at den nye bilen vil få en effekt på rundt 350 hestekrefter. Dermed blir den enda kraftigere enn den kommende Z4 35is.

M-avdelingen kommer også til å endre på en del andre ting. Forvent å se større luftinntak, bredere skjermer og en hel del smådetaljer som kan avsløre at dette ikke er en vanlig 1-serie. Understellet vil nok også bli en god del stivere, og det ryktes at bilen vil få en elektronisk differensialsperre.

Legendarisk navn

M1-navnet har historiske aner - og mange vil nok si at en 1-serie ikke kan bruke dette. Om bilen vil få akkurat dette navnet er enda ikke avgjort. En annen mulighet, som kanskje vil være mer historisk korrekt, er å gi den etternavnet tii. BMW 2002tii kunne skilte med 170 hestekrefter og, etter datidens standarder, gode kjøreegenskaper. Det gjør at konseptet var forholdsvis likt som dagens 1-serie.

Den nye bilen vil mest sannsynlig ikke havne langt unna M3-ens prestasjoner ettersom 1-serien kommer til å bli en del lettere. Storebror M3 har en V8 på 420 hester, men veier rundt 1600 kilo. Den takløse varianten veier faktisk hele 1905 kilo.

Innstegsmodell

BMW-sjefene sier at den nye M-bilen vil være en innstegsmodell, og de tror at den vil være oppnåelig for mange. Det stemmer nok i utlandet, men med våre avgifter spørs det om denne blir aktuell for fryktelig mange. Mest sannsynlig havner nok prisen rundt millionen.

Det er usikkert akkurat når bilen kommer på markedet, men ryktene tilsier at midten av 2011 er et godt tips. Det betyr i så fall at vi mest sannsynlig kommer til å få se den ferdige bilen mot slutten av året.

Du lese alle våre BMW-tester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!