Etter sedanen, kupeen og stasjonsvogna er det naturlig at en åpen versjon av Mercedes-Benz E-klasse kommer på markedet. Bilen vises frem på Detroit-utstillingen som åpner for allmennheten 16. januar, men Mercedes har valgt å slippe bilder og informasjon om bilen allerede nå.

Bilen skal være særdeles komfortabel og sikker. Vi har kjørt både sedanen, kupeen og stasjonsvognen, og alle disse tre er nettopp det. Dermed ser vi ingen grunn til at også kabrioleten skal være dette. Det aller meste av sikkerhetsutstyr er tilgjengelig, enten som standard- eller ekstrautstyr. Blant annet vil også denne ha det nye "A ttention Assist"-systemet. Dette overvåker blant annet rattutslag, bruk av blinklys og fart. På bakgrunn av dette vil systemet varsle føreren når bilen mener det er på tide med en pause.

Det skal være god plass til fire, og stofftaket åpnes eller lukkes med et knappetrykk og 20 sekunders ventetid - i opptil 40 km/t.

Taket skal for øvrig være ekstra lydtett, og Mercedes påstår at det skal være mulig å ha en normal telefonsamtale ved hjelp av bilens håndfrisystem - selv i hastigheter opp mot 200 km/t.

Et eget varmluftssystem skal gjøre det lunt rundt nakke og hals - akkurat slik de har på SLK og SL. En av de store fordelene stofftak har, er den kompakte størrelsen når de er foldet ned. Dermed skal også bagasjerommet ha en brukbar størrelse.

På motorfronten kan du velge mellom dieselmotorer fra 170 til 231 hk, og bensinmotorer fra 184 til 388 hk. Kanskje vil vi også se en AMG-versjon med tid og stunde.

Bilen kommer til Norge i slutten av mars, og vil få en startpris på 574.000 kroner. Da får du den minste dieselmotoren på 170 hester under panseret. Hos Mercedes-importøren her til lands får vi opplyst at det mest sannsynlig er de minste motorene de kommer til å selge mest av. Totalt sett håper de på å selge rundt 60 biler i løpet av året.

Les også:

Alle våre kabriolet-tester

Her er bilene leserne elsker

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!