Tekniske data

Saab 9-3 SportCombi 1.8t

Modellår: 2005

Dekk: Brigestone SportContact

Dim.: 225/45R17W

Effekt: 150 hk v/5500 o/min

Dreiemoment: 240 Nm v/2000 o/min

Slagvolum: 1998

Toppfart: 210 km/t

Vekt: 1410

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2005

Saab forventer at den nylig lanserte og svært viktige stasjonsvognen de kaller SportCombi vil ta over store deler av salget som 9-3 Sportsedan har stått for de siste tre årene. Stasjonsvogna er også plassert rett på samme chassis. Alt fra B-stolpen og fram er likt - kun den forhøyede hekken er ny.

Klokka har så vidt passert halv ti idet jeg glir rolig ut av Color Lines ferjeterminal i Kiel. Jeg sitter godt i Saab'ens kjølige skinnseter. Førsteinntrykket - idet testfølget begir seg ut på Autobahn i retning Hannover - er at Saab nok en gang har kommet opp med en godt avstemt bil. Her er sportslige kjøreegenskaper, et god avstemt understell som både byr på komfort og sportslig fasthet. I tillegg en styring som er direkte og gir bedre veifølelse og tilbakemelding enn tilfellet var på sedanversjonen da den kom på markedet.

Støynivået er behagelig lavt idet bilen akselererer ut på motorveien. Jeg opplever ikke et voldsomt skyv, men tilstrekkelig fraspark gir et forvarsel om en bil som ikke utsetter føreren for de store prøvelsene på langtur.

Min testbil er en såkalt Vector til 387 400 kroner. Det betyr blant annet skinnseter, tåkelys, sideskjørt og 17-tomsfelger. Det gjør bilen godt når det gjelder kjørekomfort og opplevd luksus.

Testdata

Støy, dBA

Tomgang: 42,1

50 km/t: 63,8

80 km/t: 66,9

100 km/t: 70,2

Akselerasjon

0-100 km/t: 10,6

60-100 km/t i 4. gir: 5,7

80-120 km/t i 4. gir: 7,5

Konklusjon

Saab 9-3 SportCombi har evnen til å kile oss på de riktige stedene på alle de viktige punktene. Men du kjøper ikke denne bilen dersom mye bagasjeplass er viktig. Den byr til gjengjeld på en god kombinasjon av sportslige kjøreegenskaper og komfort.

Motormessig kan vi konkludere med at turbodieselmotor gir en større opplevd akselerasjonskraft enn en bensinturbomotor, selv om Saabs bensinmotor er fin, blir nok dieselversjonen den viktigste modellen i Norge.

Ti mil senere, etter at Hamburg vel er tilbakelagt, sitter jeg med følelsen av at 150 turbohester er i minste laget for å gjøre denne bilen virkelig morsom med automatgir. Akselerasjonen lider nemlig under at motoren kommer litt sent i gang. Automatkassa girer jevnt og pent, komfortabelt som bare det, men det fører også til kapping av turtallstoppen og noe tap av sportslighet.

Mellomakselerasjonstallene bekrefter at turbo-Saaben kommer godt med turtallet - med automatkassa i 4. eller 5. trinn.

Motoren trekker godt fra 2000 omdreininger, der turboen slår inn og maksimalt dreiemoment oppnås, til opp mot 6000. Effektkurven er jevnt stigende til maksytelsen på 5500 omdreininger.

1,9-liters diesel på enten 120 eller 150 hestekrefter gir bilen helt andre egenskaper, og vil bidra til økt konkurransekraft i et stadig mer dieselfokusert marked. 70 prosent av alle mellomstore stasjonsvogner ble solgt med dieselmotor i fjor.

De to motoralternativene vil enten gjøre bilen 8000 kroner rimeligere eller 26 000 kroner dyrere enn vår testmodell i denne runden. 1,9 TiDs i 150-hestersversjon får en basispris på 413 000 kroner, og gir fra seg et dreiemoment på 315 Nm mellom 2000 og 2750 omdreininger. Den mindre trimmede utgaven på 120 hestekrefter gir 280 Nm.

Form foran funksjon

9-3 SportCombi får klart pluss for at stasjonsvogndesignen ser naturlig og gjennomført ut. Minuset må bli at det er ofret vel mye volum, for bagasjeplassen er ikke egnet til å imponere veldig. Saaben har 419 liter bagasjerom. Det er snaut for småbarnsfamilier med barnevogn og alskens pikkpakk.

SportCombiens utseende blir ekstra rent av at Saab ikke har utstyrt bilen med takrails; her er det i stedet fire egne punkter for spesialtilpasset takstativ. De isliknende LED-baklyktene gir sportkombien en flottere hekk enn tidligere modeller.

Bak rattet ser SportCombien ut som 9-3 har gjort siden 2002. Her er det Saab-tradisjon i plasseringen av hendler og brytere. Men også her hadde det gjort seg med en smule forenkling. Kanskje kunne designen vært frisket opp, for å gi litt mer følelse av ny bil. Bråkete er den imidlertid ikke.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!