Med legning for landevei

Test: Saab 9-3 Aero 2003

Norske veier er nådeløse. Hullete og piggslitte. Dessverre straffer det kjøremaskiner hardere enn mer ordinære transportmidler.

Sist oppdatert

VERSJONENE

9-3 er å få som sedan og kabriolet. Motorvarianten kalt 1,8t har en motor på 2,0 liter (ikke logisk, nei) og 150 hk, og prisen er fra 319 900 kroner. Versjonen kalt 2,0t har 175 hk, mens Aero har samme tolitersbasis, men her med 210 hk. Dieselmotoren 2,2 TID har 125 hk.

KONKLUSJON

Saab 9-3 tilbyr usedvanlig livlige veiegenskaper. Som vanlig går en turbo-Saab som en kule (også 175-hesteren), og i tillegg ser den tøff ut. Litt forbløffet er vi over at Saab snubler i viktige detaljer, som materialvalg og kvalitetsfølelse innvendig.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2003

Derfor er ikke førsteinntrykket av 9-3 Aero med 210 hk det beste. Vi starter nemlig med urban forflytning i til dels kraftig regnvær, og det har sine sider i den nye super-Saaben. For det første merkes det faste understellet vel godt. Fastheten kan man tåle som et offer på kjøregledens alter, men verre er det med lydene hjulopphenget lager. Det slamrer og slår i overkant mye over kvasse ujevnheter. I tillegg ruller hjulene ganske høylytt på grov asfalt allerede i lav fart.

Dessuten sporer Saaben ganske kraftig. Brede dekk i kombinasjon med en svingsugen forstilling gjør gjerne det. Når så turboens kraftige skyv kommer i tillegg, fordrer 9-3 Aero betydelig mer enn lillefingerens faste, sikre grep om rattet.

I pulserende bytrafikk svarer automatkassen rett som det er på gassbruken med å gire ned ett hakk. Og da, i alle fall når det er vått, må den elektroniske antispinnen jobbe overtid. Det er nesten så den gamle Saab-klagesangen om et understell som ikke helt står i stil med motoreffekten lurer i bakhodet.

Men det er bare til jeg lar den strekke ut litt ordentlig på en lite trafikkert landevei. Da er fjæringen nydelig med sin sugende fasthet, da digger jeg draget og svingiveren.

På forbikjøringstoppen

Tekniske data

Saab 9-3 AERO AUTOMAT

Motor: R4 - 1988 ccm - 16 V

Ytelse: 210 hk - 5500/min.

Dreiemoment: 300 Nm - 2500 o/min.

Dekkdimensjon: 225/45 R17

Egenvekt: 1495 kg

Bagasjerom: 425 liter

Forbruk EU-mix: 0,96 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk 9,0 sek.

Toppfart: 230 km/t

Pris: 466 800 kroner

TESTDATA

50-100 km/t: 5,3 sek.

70-100 km/t (aut.): 3,5 sek.

70-100 km/t i 3.gir: 4,1 sek.

For 9-3 Aero går virkelig godt. Trå flatt med girkassen i "Drive" fra 70 km/t, og Saaben stikker til 100 ett lite tiendedels sekund raskere enn Alfa Romeo GTA i 3. gir. Sperret i 3. gir (det går heldigvis å låse automatkassen ordentlig i girene), gjør 9-3 Aero denne viktige forbikjøringsakselerasjonen like raskt som Ford Mondeo ST220 og Mini Cooper S.

Om ikke akkurat 0-100 på "hele" 9,0 sekunder alene er grunn til å droppe automat i Aero, finner man nok av andre. Den kontante følelsen ved pådrag forsvinner litt når momentet overføres via oljebad, utvekslingen er for langbeint, og automaten har en irriterende nølingen ved giring, spesielt oppover.

Sport står på menyen når det drar seg til med svinger innover i skogen. Nå er festet tilstrekkelig, og nå kan turbomotoren utfolde seg uten at det røsker og river i rattet. Snuten styrer kvikt og presist inn, såpass kvikt at du kan kjenne at bakhjulene vil komme dersom du går av gassen. Med ordentlig sommergummi i lav og bred profil er følelsen helt nydelig.

Riktignok kan hekken komme ganske heftig i kritiske situasjoner dersom du slår av den elektroniske stabilitetskontrollen, men det er det til gjengjeld ingen grunn til å gjøre. Den fratar deg nemlig ikke noe kjøreglede.

I kapitlene motor og kjøreegenskaper er derfor Saab akkurat der de skal være - som et sportslig turboalternativ. Du får mer skyv og svingiver i 9-3 Aero enn i de tyske konkurrentene til samme pris. Om det er nok, er en annen sak. Litt skrantende komfort og kvalitetsinntrykk vil trolig gjøre at mange fortsatt velger tysk prestisje når de kjøper bil til oppunder halvmillionen. For mange for Saab, er vi redd.

Denne saken ble første gang publisert 07/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også