Konklusjon

Saab 9-3 er en langt mer sportslig bil enn sin forgjenger og tilbyr usedvanlig livlige veiegenskaper. Som vanlig går en turbo-Saab som en kule, og i tillegg ser den tøff ut. Litt forbløffet blir vi derfor over at Saab snubler i viktige detaljer, som materialvalg og kvalitetsfølelse innvendig.

Tekniske data SAAB 9-3 2,0t

Motor: R4, 1998ccm

Ytelse: 175 hk

Dreiemoment: 265 Nm - 2500 o/min

Dekkdimensjon: 215/50 R17

Egenvekt: Ca. 1460 kg

Bagasjerom: 425 liter

Forbruk EU-mix: 0,85 l/mil

0-100 km/t 8,5 sek.

Toppfart: 225 km/t

Pris: 370 000 kroner

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002

De tre tyske merkene definerer hva som er standarden i denne bilklassen. Volvo har klart å menge seg takket være den vellykkede S60, V70 og nå nye XC 90. Alfa Romeo, som var helt på sidelinjen for fem-seks år siden, har på rekordtid karet seg tilbake - først og fremst ved hjelp av 156, siden med god drahjelp av 166 og 147.

Måler man den nye Saab 9-3 bit for bit mot disse fem mer eller mindre etablerte prestisjemerkene, er svaret temmelig sammensatt. Vi kjørte en 2,0t-versjon med 175 hk turbomotor. I basisutgave koster den 370 000 kroner, men takket være den relativt omfattende utstyrspakken Vector på testbilen, ligger prisen på 399 000. Og det er før vi begynner å plusse på andre snaddersaker som testbilen hadde - blant annet automatgir.

Testlaget uttaler seg udelt positivt om utseendet til den nye 9-3. Den ser aggressiv og moderne ut i fronten, mens silhuetten og hekkpartiet har flytende, elegante linjer. Totalen er svært vellykket, synes vi.

Også instrumenter og betjening får godord fra testerne, som også uten unntak fant seg godt til rette med sittekomfort og seter. Dessuten er bilen, sammen med Volvo S60, merkbart større enn de andre når det gjelder bakseteplass, og fremfor alt når det gjelder bagasjerom.

Andre ting er vi ikke like glade for: I en tid da den opplevde kvaliteten i et bilinteriør er meget viktig for den totale trivselen bak rattet, gir Saab 9-3 det klart billigste preget av samtlige - til tross for at den er nyest.

Materialvalget domineres av tynn, svart plast. Spesielt hendlene for blinklys og vindusvisker har mer til felles med en 80-talls Lada enn en bil som prøver å banke på i premiumsegmentet.

Testdata

Modell9-3 175 hk automat

0-100 km/t 9,2

70-100 km/t 3. gir 4,0 *)

70-120 km/t 3. gir 7,5 *)

50-100 km/t 4. gir 5,9 *)

Brems 100-0 km/t 40,2

Støy 50 km/t 4. gir 64,5

Støy 100 km/t 5. gir 70,5

*) Kickdown

På motor- og drivverk skilter imidlertid Saab med kjente kvaliteter. En ny aluminiumsmotor med turbo på to liter danner basis for de tre modellbetegnelsene 1,8t (150 hk, 2,0t (175 hk) og 2,0T (210 hk). Forskjellen mellom dem ligger i ladetrykk (0,5 og 0,7 bar) for de to minste, mens 210-hesteren har en annen og større turbolader og 0,85 bar ladetrykk. Bilen kan leveres med fem- eller sekstrinns manuell kasse, eller en femtrinns automat slik vår testbil var utstyrt med.

Denne automatkassen var testerne svært godt fornøyd med. Ikke bare fordi den fungerer fint sammen med den dreiemomentsterke motoren, men også fordi den har en bra manuell funksjon: Her kan du gire opp eller ned i et sekvensielt sjaltemønster. Dessuten låses giret i første til fjerde gir, slik at du kan gi full gass uten at kassen girer ned, slik tilfellet er på en del andre automatgir med såkalt manuell funksjon. Dette er eksempelvis nyttig ved kjøring på svingete, kupert vei hvor du ikke ønsker at plutselige girskift skal forstyrre balansen i bilen.

I tillegg har du et ordentlig skyv - sammen med Volvo S60 2,0T er Saab'en den raskeste bilen i testen. Kickdown-funksjonen pynter alltid på tallene i mellomakselerasjon, men siden vi kunne låse kassen i tredje og fjerde gir, fikk vi også fastslått at 2,0t-versjonen av 9-3 er genuint rask, uansett hvordan du vrir og vender på det. Et inntrykk som neppe blir svekket med en av de manuelle girkassene.

Etter å ha kjørt Saab 9,3 på vei, bane og i diverse unnamanøvre og slalåmøvelser, er inntrykket delt hos testlaget. Med Vector-pakkens 17-tommers hjul i dimensjon 215/50 er veigrepet formidabelt. Saab'en har et skikkelig bitt i forhjulene som betyr en ivrig og kontant innstyring. Her får man også hjelp av hekken, som gjerne stepper ut et hakk eller to hvis du slipper opp inn mot en sving.

Problemet er imidlertid at det kan bli vel mye av det gode. En del av førerne opplevde Saab'en som litt for livlig i rumpa, og bilen er den mest kompliserte å håndtere i unnamanøver. Misforstå oss rett, vi har ikke noe imot at en bil har slike egenskaper. Det bidrar til å gjøre den engasjerende og sportslig å kjøre. Men at Saab ikke tar konsekvensen av de krevende egenskapene og gir bilen stabilitetskontroll som standard, synes vi er rart. 6000 kroner koster ESP'en, og er etter vår mening er det vel anvendte penger.

Totalkomfort er ikke Saab 9-3s sterkeste side. Vi tipper noe av innvendingene forsvinner med Vector-pakkens heftige dekkutrustning. Det blir nemlig vel mye støt fra hjulopphenget og en del mer veistøy enn vi setter pris på slik vår testbil var satt opp. Også motoren lar høre mer fra seg på høye turtall i Saab enn i noen av de andre bilene.

Heller ikke bremsene lar vi oss imponere av. Bremsestrekningen er noe lengre enn de beste, men mer underlig syntes vi det var at vi kun etter noen få maksbelastninger fikk røykutvikling og merkbart redusert bremseeffekt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!