Fire biler, fra fire generasjoner og til fire helt forskjellige priser. Vi har vært på bruktbil-jakt og sett på Mercedes E-klasse stasjonsvogn gjennom en 20-års periode.

Lyst på en brukt S-Klasse til under 100 000,-? Les vår test her:

2006 Mercedes E-Klasse 320 CDI 4Matic. Kr 550 500

=

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er en bil som bærer MB-stjerna med rette. Denne har alt! En rå V6 dieselmotor på hele 224 hk, firehjulstrekk, luftfjæring, syv seter og rubb og stubb av utstyr. Men smaker det, så koster det. Drøyt 550 000 kroner forlanger selgeren for denne lekkerbiskenen...

Men så er det få - om noen - biler som matcher denne E-klassen på kombinasjonen sikkerhet, komfort, plass og ytelser. En flott og staslig bil, samtidig som den er diskré.

Hva den kostet ny? Nei - det vet jeg ikke helt, men vi nærmet oss nok sekssifret med denne "pakka"...

I tiden: Miljø. Dette er den med desidert sterkest motor, men det er også den med lavest forbruk og utslipp...

Utfyllende test av E300 CDI finner du her:

2003 Mercedes E200T. Kr. 189 000

=

For å se hele annonsen, klikk her:

Neida - man MÅ ikke ha dieselmotor i Merca. Denne har en 2-liters bensinmotor med kompressor som yter 163 hk Og selv om det ikke er noen "værsting-maskin" så passer denne motoren bilen godt.

E-klasse fra denne perioden har skylden for at mang en medarbeider på reklamasjonsavdelingen til MB har jobbet mye overtid. Disse bilene rustet nemlig noe så hemningsløst. Dører, panser og skjermer ble byttet i hopetall. Men på dette eksemplaret er delene skiftet, og alt skal nå være på stell.

Bilen er en Avantgarde-utgave med massevis av snasent utstyr, alle servicer er fulgt og kilometerstanden er ikke avskrekkende på noen måte, den heller. Mye bil for penga!

I tiden: Xenonlys ble tilgjengelig i 1999og var noe helt nytt. Det beste av alt var at alle så at du hadde det...

Hva skal du betale og hva må du sjekke? Klikk her for å finne ut:

1991 Mercedes 300 TDT. Kr. 45 000

=

For å se hele annonsen, klikk her:

Mang en drosjesjåfør har blitt tynnslitt i bukseræva etter lange arbeidsøkter bak rattet i slike biler. Kombinasjonen 3-liter diesel på 145 hk og automatgir var ganske heftig da denne redskapen var ny. Mens de "kjipe" nøyde seg 250d isteden.

En fin og velholdt Mercedes fra denne tiden kan fortsatt gi mye og god bil for pengene. Men det begynner definitivt å tynnes i rekkene for pene eksemplarer.

Til tross for en anstendig kilometerstand, ser "vårt" eksemplar ut til være i denne kategorien. Og med rett eier bak rattet, bør denne kunne henge med en stund til...

I tiden: Airbager ble et "must" og aircondition ble mer og mer populært.

Les hva vår store bruktbil-guide sier om denne bilen - klikk her:

1985 Mercedes 300 TDT. Kr 22 000

=

For å se hele annonsen, klikk her:

Tenk deg han som kjøpte denne ny i 1985. Midt i villeste jappetida var en koksgrå MB 300 TDT noe av det grommeste man kunne skrive ut en sjekk på, for penger man hadde lånt til 15 % rente... Tipper eieren var stolt der han entret førersetet iført Bik Bok-dress med skulderputer og lisseslips!

Mange mener at nettopp disse bilene (W-123) er den siste, med "ekte Mercedes-kvalitet". Og det er ikke ofte det dukker opp pene originalbiler av disse lenger. Men denne ser ut til å ha tålt tidens tann overraskende godt.

At denne om få år er en klassiker, er jeg ikke i tvil om. Er bilen like fin som den ser ut på bildene - så er det bare å løpe og kjøpe...

I tiden: Servostyring, sentrallås (uten fjernkontroll!) og takluke. Hadde du i tillegg lettmetallfelger og CD-spiller var du "konge"!

Alt du lurer på om Mercedes finner du her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!