Kjenner du deg igjen? Trøst deg med at du ikke er alene om å lure på det. Og spesielt ikke om du er blant dem som ofte låner eller leier andre biler enn din egen.

Les også: Dyrt å fylle feil

For tanklokket kan være på høyre side. Og det kan være på venstre. (Det kan være andre steder også, men det er sjelden vare i dag).

Og i henhold til prinsippene som fører til Murphys lov, befinner tanklokket seg alltid på motsatt side av bensinpumpen dersom du tar sjansen og prøver deg.

tanklokkets plassering=

PEKER: Her er pilen til høyre. Enkelte biler viser kun med hvilke side fyllepistolen sitter i pumpen - det kan være mer forvirrende. © Mercedes

tanklokkets plassering=

MERCEDES: Det store detaljbildet er hentet fra dette Mercedes-panelet. © Mercedes

Engelsk = venstre = stemmer.

Europeisk = høyre = stemmer.

Japansk = venstre = stemmer.

Men fortvil ikke, det finnes godt håp!

Et av bilbransjen beste - men også hemmeligste - hjelpemidler er så enkelt at det nesten er til å grine av.

I så godt som alle moderne biler står det nemlig en liten pil - evt. bare et pumpesymbol med fyllepistol - ved bensinmåleren i instrumentpanelet som viser på hvilken side av bilen tanklokket befinner seg.

Se bildet over.

Stemmer dette på din bil? Send oss en kommentar!

Les også: Denne Porschen kan kjøre på kaffe

Andre løsninger

Har ikke din bil et slikt symbol, finnes det likevel andre hjelpemidler - selv om de ikke er like bankers som overnevnte symbol:

1. Bruk den innvendige tanklokkutløseren (om du er så heldig å ha en slik) og sjekk deretter i speilet på hvlken side det åpnet seg.

2. Hvor kommer bilen din fra? Normalfordelingen: Europeiske biler har normalt tanklokket på høyre side av bilen. Amerikanske, engelske og japanske biler har oftest tanklokket på venstre side av bilen.

Til høyre ser du bilder av tre eksempler hvor tips 2 stemmer. Men ta det kun veiledende!

Har du flere tips som kan løse problemet? Skriv til oss.

Stemmer disse tipsene for bilen din? Hvis ikke, legg gjerne igjen en kommentar og hvilket bilmerke du kjører!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!