Flott mellomting
Med sin halvhøye løsning har Forester mye av det beste fra to verdener.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2005
Da den første Forester-modellen kom, slo det oss at Subaru-fabrikken var inne på et riktig spor. Forester er ikke like stor og dyr som Volvo XC70 eller Audi Allroad. Men likevel gir den samme inntrykk - en kjør-dit-du-vil-når-du-vil-følelse - takket være et relativt høyreist karosseri og et utseende med mer pondus enn en vanlig stasjonsvogn. Samtidig er ikke Forester så svær som en X-Trail eller CR-V.
Setene er gode, men plassmessig er ikke Forester mer enn gjennomsnittlig stor i forhold til prisen. Og bagasjerommet har vi sett større i vanlige stasjonsvogner.
Interiøret er ellers preget av plast - store, glatte og harde paneler. Liksom-krom-lakk liver opp noe, men ikke nok til å gi et særlig eksklusivt inntrykk. Men bilen virker helhetlig og godt sammenskrudd; man hører verken knirking eller knaking selv på kalde vinterdager. I XT-versjon har den for øvrig skinnseter som standard.
Gøy med turbo, helt greit uten
Forester kommer med to motorversjoner. Turboversjonen - XT - med 177 hk gjør Forester til en skikkelig børse. Det går ganske enkelt som hakka møkk: 0-100 km/t gjør den unna på 7,6 sekunder, mens den klassiske forbikjøringssprinten fra 70 til 100 km/t i 3. gir er unnagjort på fire sekunder blank. At den dermed er på samme nivå som dieselversjonen av Audi Allroad og bensinversjonen av Volvo XC70, er sikkert greit for potensielle kunder¿
Med toliters boksermotor på 125 hk havner Forester under 300 000 kroner. Dermed er den ganske nøyaktig 100 000 kroner billigere enn Turbo-versjonen XT. Du mister selvfølgelig det voldsomme skyvet i akselerasjonen, men rent bortsett fra det er normalutgaven en vel så harmonisk pakke.
Kjøreegenskapene og understellet til Forester er bedre tilpasset denne motorstyrken, og bilen går fort nok til normal bruk. Den har noe svakere ytelser enn en tilsvarende familiebil med toliters motor, men akselerasjonstestene våre viser at Forester har et akseptabelt fraspark, særlig hvis du girer ned til tredjegir ved forbikjøring.
Boksermotoren vil gjerne ha litt turtall for å gjøre jobben, og mellom 3000 og 6000 o/min går den relativt ivrig til verks. Støydemping og gange er av beste merke, så denne iveren blir ikke belastende. På lave turtall trekker motoren relativt beskjedent, så å hente opp hastighet fra for eksempel 70 km/t i femtegir er en langdryg prosess - særlig hvis du har litt stigning i tillegg.
Denne Forester-versjonen er etter vår oppfatning en fornuftig og vellykket videreutvikling av det originale Forester-konseptet. Du får en bil som tar seg fram og opp på samme måte som en høyere og større firehjulstrekker. Samtidig er Forester mer personbilaktig enn de tradisjonelle firehjulstrekkerne, ikke minst med tanke på sittestilling og lettkjørthet.