Tekniske data:

JEEP GRAND CHEROKEE 2,7 CRD

Motor: R5, 2685 ccm

Ytelse: 163 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 400Nm - 1800 o/min

Egenvekt: 1980 kg

Bagasjerom: 1110/2047 liter

Forbruk EU-mix: 0,97 l/mil

0-100 km/t (fabrikk): 11,2 sek

Toppfart: 190 km/t

Pris: 644 700 kroner

VERSJONENE

Jeep Grand Cherokee er tilgjengelig med den fine 2,7 liter store dieselmotoren med 163 hk, en fireliters sekser med 190 hk og en 4,7-liters V8 med 258 hk. Priser fra 644 700 til 1 001 800 kroner. En ny generasjon Grand Cherokee kommer i løpet av 2005.

KONKLUSJON

Alle negative sider til tross - Jeep Grand Cherokee har sin sjarm. Den har kanskje mer stil og utstråling enn noen andre i denne klassen. Den nye dieselmotoren er flott. Men vi ser fram til neste generasjon.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2004

2,7 CRD-dieselen fra Mercedes passer glimrende inn i Grand Cherokee, og er nærmest det eneste fornuftige motoralternativet i denne bilen.

QuadraDrive-4x4-systemet bruker relativt lang tid på å tilpasse seg. På snø kan dette få store konsekvenser, for der har man ofte ikke rom for å la hjulene spinne en runde før systemet trer i kraft.

2,7-literen passer godt også i Grand Cherokee. Relativt lavt forbruk og høyt dreiemoment er riktig oppskrift i en SUV. Bare 163 hestekrefter, men hele 400 Nm kler bilen. Den har på ingen måte like mye "flerr" som en V8, men på den annen side innbyr den til mer avbalansert kjøring.

Automatkassa er flink til å la motoren jobbe på riktig turtall. Når man først trenger kraft, yter motoren de nevnte 400 Nm allerede fra 1800 o/min. Som seg hør og bør på en bil med terrengambisjoner har girkassa lavgirserie.

Bilens myke oppsett - typisk amerikansk - gjør også at det er en fordel at det ikke er en racerbilmotor under panseret. Etter dumper eller asfaltskjøter kjenner man at hele bilen beveger seg sideveis oppå understellet, noe som gir en ubehagelig følelse av manglende kontroll. Styringen er heller ikke den mest presise.

Noen utpreget romfølelse finnes ikke, men du merker med en gang at du sitter i en amerikansk bil. Det er mykt og polstret, og minner om en skikkelig lenestol. Bak er situasjonen litt annerledes - her er det nok ikke mange over konfirmasjonsalder som vil sitte godt. Til gjengjeld kan Jeep'en skryte av greit med standardutstyr.

Interiøret oser ikke av luksus. Det er benyttet mye hardplast, samt en treimitasjon som også likner på plast.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!