I denne bruktbilrunden har vi plukket ut fire kule bruktbiler, alle til under 75 000 kroner. En ekte SUV, en turbomatet stasjonsvogn med firehjulstrekk, en liten Mini-Jaguar og en lekker coupe med stjerne på panseret!

1990 Mercedes E-Classe 300CE 24v. Kr: 75 000

For å se hele annonsen, klikk her

Mercedes har lange tradisjoner på å lage lekre kupé-utgaver av sine vanlige sedaner. Taket er senket litt, frontruta luter litt mer og store fordører kjennetegner disse kupeene.

Forgjengerne til denne har allerede nådd klasikkerstatus, og det er ingen grunn til å tvile på at også denne etter hvert kommer dit.

Vi er blant dem som mener at en kupé trenger skikkelig motor og det har denne. Her finner vi nemlig en 3-liters 24 ventilert rekkesekser på 220 hk og automatgir. Den har gått 192 000 kilometer, og skifter eier for 75 000,-.

E-klasse fra denne perioden er preget av svært høy byggkvalitet. Også interiøret er bunnsolid og var usedvanlig langt framme på sin tid. Pent behandlete eksemplarer bare går og går!

Test av helt ny E-klasse coupe finner du her

1994 Jeep Cherokee 4,0 stv. Kr. 69 000

For å se hele annonsen, klikk her

Jo da, du får faktisk en fullverdig familie-SUV til denne prisen. Vi skal ikke påstå at Cherokee er den mest moderne bilen lenger. Men den er helt rå i terrenget. Stive aksler, separat ramme og reduksjonsgir bidrar til dette.

"Vår" bil er såklalt "High-output"-utgave og er utstyrt med 4-liters bensinmotor på 185 hk. En sprek, men ganske tørst sak. Men denne motoren er helt klart å foretrekke framfor den litt tvilsomme dieselmaskinen på 2,5-liter, som er den vanligste motoren i Cherokee.

Her får du en skikkelig bruksbil med tidløst design. Interiøret er typisk amerikansk fra denne tiden med mye billigplast. Likevel får du litt konge-følelse når du sitter litt hevet over trafikken og faktisk ser panseret foran deg. Det gjør du ikke på mange nye og "moderne" biler lenger.

Hva sier Brooms bruktbil-guide om Cherokee? Klikk her

1999 Audi A4 1,8T Quattro Avant, Kr. 72 000

For å se hele annonsen, klikk her

Denne er fra 1999 og det gjør Audien til rundens desidert nyeste bil. Til tross for at det er stasjonsvogn, er ikke bagasjeplassen kjempestor. Designet - som fortsatt står seg godt - hadde høyere prioritet...

Grunnen til den lave prisen, er kilometerstanden - som absolutt ikke er lav. Hele 280 000 kilometer har den gått.

Motoren er den velkjente 1,8-literen som man også finner i både VW, Skoda og Seat. Her i turbo-vesjon på 150 hk og kombinert med Audis unike firehjulstrekksystem. Noe som gjør den til en vinner på vinterføret vi snart har i vente - og som mange gruer seg til.

Audi-kvaliteten på denne tiden kan vi nesten skrive bok om. Det var MYE som var problematisk. Men etter ti år er i alle fall alle startvanskene ryddet opp i. Før du kjøper må du sjekke at bilen er i god stand, at alle slitedeler er skiftet hvis det trengs. Og servicehistorikk er en stor, stor fordel.

Les mer om brukt Audi i Brooms store bruktbilguide

1992 Mini "British open". Kr. 55 000

For å se hele annonsen, klikk her

Har du behov for en snerten, liten bil til kjøring i nærområdet? Da har du med denne en aldeles glimrende mulighet til å kombinere hobbybil og bruksbil.

Akkurat denne "Britsh open"-utgaven er jo nesten som en liten Jaguar. Her har du det meste av hva du forventer i en ekte britisk aristokrat: Lekkert skinninteriør, nøttetre -dashbord, doble eksosrør og den klassiske british racing green-lakkfargen og ikke minst de legendariske minilite-felgene. I tilleg har den et stort foldesoltak.

Ikke er den dyr heller - for bare 55 000 kroner blir denne sjarmerende lille tassen med gokart-kjøreegenskapene din! Er du i tvil om du har lyst på Mini? Da anbefaler vi at du tar en prøvetur. Da blir du nemlig temmelig sikkert solgt!

For å lese test av helt ny Mini Cooper S - klikk her

Les også:

Test av ti firehjulsdrevne stasjonsvogner

Luksus til folkepris

Alle våre biltester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!