Det er mange som sverger til SUV her til lands. De store og dyre har forsvunnet litt i det siste, men fortsatt er de små og mellomstore SUVene populære. Det til tross for at de som regel er både dyrere og trangere enn sine lavere søsken - stasjonsvognene.

Under finner du ti stasjonsvogner med firehjulsdrift som vi i Klikk Motor har testet. Disse har god nok fremkommelighet for de aller fleste, og mange av de kan også skilte med god plass til både barnevogner og annet pikkpakk.

Det er en del forskjellige firehjulsdriftsystemer på markedet. Noen trekker konstant på alle fire, mens andre fordeler kreftene til det sekundære hjulparet kun ved behov. Dette skjer vanligvis ved hjelp av en rekke elektroniske sensorer som oppdager hastighetsforskjeller mellom hjulparene, og dermed kobler inn.

Audi Allroad 3,0 TDI

Den høyreiste versjonen av A6 er i grenseland av det som kan betraktes som en crossover. I denne sammenhengen velger vi likevel å inkludere den blant stasjonsvognene, da forskjellen stort sett er styling og et hevet understell.

Her får du luksus og krefter nok for de fleste, og Allroad trekker også konstant på alle fire. Den 3-liters dieselmotoren yter 240 hester, og gir deg mer enn nok av krefter i alle situasjoner du kan komme utfor med en bil som dette.

Komforten er også vel ivaretatt. I allroad er luftfjæring standard, og den gjør jobben sin utmerket. Den gir deg også muligheten til å heve eller senke bilen avhengig av terrenget.

Hva er så haken? Prisen, selvfølgelig. En Audi Allroad 3,0 TDI koster fra 799 000 kroner. Og det er før du har begynt å krysse av på utstyrslisten.

Les hele testen her

Audi Allroad 2,7 TDI

Også her gjelder det samme som i storebror 3,0 TDI. Du har litt mindre krefter, men de 190 hestene som sitter under panseret her holder også i massevis.

Mindre motor gjør også at prisen blir litt lavere, selv om det fortsatt er en dyr bil. 727 000 kroner må du punge ut med for å få en Allroad med 2,7-liter og 190 hester i garasjen. Hvis du nøyer deg med 163 hester, kan du få den samme bilen til 685 000 kroner.

Les hele testen her

Audi A4 Allroad 2,0 TDI

Lillebror i Allroad-familien er, som navnet tilsier, bygget på A4. Konseptet er det samme, med et røffere utseende og høyere understell.

Vår testbil hadde den største versjonen av Volkswagen-konsernets 2-liters dieselmotor. Det betyr at den yter 170 hester og 350 Nm. Det holder, men det er likevel ingen voldsom overflod av krefter. Som dieselmotorer flest gjør den seg best i fart, med et sterkt mellomregister.

Også her er komforten på et høyt nivå. Ettersom dette skal være en "terrengbil", har Audi valgt å tone ned sportsligheten. Det betyr at det småstumpe understellet vi kjenner fra den vanlige A4 er forsvunnet.

Les hele testen her

© Egil Nordlien HM Foto

BMW 320d xDrive Touring

BMW 3-serie er den klare kjørefavoritten blant stasjonsvognene på markedet nå. Til vanlig leveres den med bakhjulsdrift, men også firehjulsdrift er tilgjengelig. BMWs system trekker 60 prosent bak og 40 foran. Det fører til at den oppfører seg nesten som en bakhjulsdreven bil, men med en litt mindre dansevillig hekk.

2-literen under panseret er ikke blant de mest moderne lenger, og har en forholdsvis grov gange sammenlignet med nyere motorkonstruksjoner. Den trekker likevel jevnt, og har nok krefter til at det til tider er morsomt.

3-serien er ikke kjent for voldsomt god plass, og hvis du skal ha med deg mye bagasje og folk, burde du nok ta en titt på andre modeller.

Les hele testen her

© Nordlien, Egil

Saab 9-3 SportCombi Aero 2,0T XWD

210 hester fra en turboladet bensinmotor er aldri feil for oss som er glade i bil. Når du kombinerer det med firhjulsdrift, blir det helt klart en artig pakke.

Det er ikke lenge siden Saab lanserte firehjulsdrift, eller XWD, og 9-3 er foreløpig den eneste modellen som leveres med systemet. Det baserer seg på siste generasjon Haldex-system, og overfører kreftene til bakhjulene ved behov.

2-literen med turbo er ikke spesielt gjerrig, og dermed ikke fryktelig miljøvennlig heller. Den er til gjengjeld rask, og har et flott mellomdrag. I tillegg er lyden tøff, med en dyp bassbrumming.

Les hele testen her

© Foto: Petter Handeland

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4

Octavia utmerker seg som et godt valg, både når det gjelder bilen i seg selv og prisen. Vi har testet bilen med en 1,8-liters turbomotor på 160 hester, og den imponerer. Den leverer kreftene jevnt, 250 Nm er tilgjengelig mellom 1500 og 4500 o/min, og de kreftene som finnes holder i massevis.

Skoda har hevet seg mange hakk de siste årene, og interiøret er nå nesten på høyde med Passat og A4. Plassmessig stiller den også sterk, og med 580 liter bagasjeromsplass tilgjengelig kan du ha med deg en hel del.

Når prisen også er levelig, spesielt i forhold til andre alternativer på markedet, utmerker Octavia seg som et godt valg. Med 1,8-literen under panseret og trekk på alle fire starter prisen på 353 700 kroner. Hvis du heller vil ha dieselmodellen slipper du enda billigere unna, da den har en startpris på 293 900 kroner.

Les hele testen her

=

Subaru Outback 2,0D

Outback og søstermodellen Legacy har akkurat kommet i oppdatert utgave. Begge bilene har blitt både større og bedre. Både bagasje- og bakseteplass holder et høyt nivå, og med god komfort i tillegg utmerker Outback seg som en flott bil.

Subaru har holdt på med firehjulsdrift lenge. De vet hva de gjør, og vi vil påstå at deres system er blant de aller beste på markedet. Det trekker likt på alle fire hjulene, og fremkommeligheten er det ingen problemer med.

Med en pris fra 444 900 kroner er ikke dette noen utpreget billig bil isolert sett, men når man ser på konkurrentene kommer den helt klart godt ut. En Volvo XC70 koster blant annet 80 000 kroner mer.

Les hele testen her

© FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Volkswagen Passat R36

Versting-Passaten har 300 hester og 350 Nm under panseret. Disse tallene blir levert av en selvpustende V6 med 3,6 liters slagvolum. Kombinert med DSG gjør det denne bilen til en heftig opplevelse. Sprinten til hundre går unna på 5,8 sekunder, og det stopper ved 250 km/t.

Understellet er en av tingene som taler mot denne bilens hverdagsalibi. Det er perfekt for aktiv kjøring, men det går også utover komforten ved vanlig kjøring.

Den andre tingen som taler mot denne bilen er prisen - eller rettere sagt de norske avgiftene. Bilen koster i utgangspunktet 372 532 kroner, men etter at tollvesenet har fått sitt, ender bilen på 919 130 kroner.

Les hele testen her

Volkswagen Passat 2,0 TDI 4Motion

Dette er nok det mest naturlige valget dersom du vil ha en Passat med firehjulsdrift. 140 dieselhester, godt med plass og god komfort - til en pris som det er mulig å leve med. Prisen starter på rett over 390 000 kroner, men litt ekstrautstyr må du nok påregne.

Den nye 2-literen med common rail-teknologi er også vesentlig stillere enn forgjengeren (som sitter i testbilen). Det gjør at du slipper den harde gangen og dieselstøyen som Volkswagens motorer har blitt kritisert for tidligere.

De 140 hestene holder til det meste, men du kan ikke forvente deg noen sportslig opplevelse. Passat er trygg, spesielt med firhjulsdrift, og forutsigbar. Det utelukker likevel ikke muligheten til å kose seg på glatte og svingete veier.

Les hele testen her

Volvo V70 D5 AWD

Volvo leverer også firehjulsdrift på sine stasjonsvogner og sedaner. Dessverre er det kun toppmodellene som får dette privilegiet. Det fører til at en Volvo med drift på fire hjul fort blir dyrt.

V70 blir levert med det Volvo kaller AWD i kombinasjon med D5-motoren på 205 hester, samt bensinturbomotoren T6 på 285 hester.

Førstnevnte er kraftig, men ettersom det er en femsylindret motor, blir det en del mer støy og forholdsvis hard gange sammenlignet med de sekssylindrede dieselmotorene vi finner i mange av konkurrentene.

Da vi testet V70 med kombinasjonen D5 og AWD hadde motoren kun 185 hester, og det er fortsatt mulig å få denne 2,4-literen med 175 hester - men ikke i kombinasjon med firehjulsdrift.

Les hele testen her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!