Petter Handeland

SUV-ene vi elsker

Liten og stor, billig og dyr. Vi har testet alle de "norske" SUV-favorittene.

For mange er de selve symbolet på trygg og robust bil. Men i mange tilfeller er SUV-ene farligere enn vanlige personbiler.

En uavhengig organisasjon grunnlagt av bilforsikringsselskaper utfører forskjellige sikkerhetstester på en rekke bilmodeller.

Nå har IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) tatt for seg SUV-er og testet takkonstruksjoner for å se hvordan beskyttelsen er i tilfelle en rundvelt.

Derfor velter SUV-er ofte:

Kjører du SUV er sjansene for rundvelt større enn i en vanlig personbil. Mye på grunn av det økte tyngdepunktet. Men trolig også fordi de som kjører SUV oftere kjører på dårligere veier generelt.

Det faktum at flere av disse bilene er beregnet på offroad-kjøring, gjør også at de her en annen fjæring - noe som kan føre til at de velter lettere.

IIHS påpeker at risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept ved at bilen tipper rundt, øker dramatisk hvis du kjører SUV (59 % sjanse) i forhold til vanlig personbil (25 %)

En av grunnene til at risikoen er over dobbelt så stor i en SUV, er at dette ofte er kjøretøyer med vesentlig høyere vekt. Derigjennom økes belastningen på taket om man tipper rundt.

Hvilken er best VW Tiguan eller Honda CR-V? For å lese duellen, klikk her:

OGSÅ GOD: VW Tiguan fikk også topp-karakter.

Subaru og VW er best

Kun fire av totalt 16 biler fikk topp-karakter i den amerikanske testen.

Les test av Subaru Forester - klikk her.

De populære familie-SUV-ene VW Tiguan og Subaru Forester var blant dem.

Verst ut kom Korea-bilene Kia Sportage og Hyundai Tucson.

Mens populære Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander fikk karakteren: Akseptabel.

Karakterskala:

  • 1. God
  • 2. Akseptabel
  • 3. Marginal
  • 4. Dårlig
=

IKKE HELT: Toyota Rav4 gikk ikke helt til topps. © Terje Bjørnsen

HYUNDAI TUCSON: Denne bør du ikke velte med.

Bilmodell og vurdering

  • Volkswagen Tiguan: God
  • Subaru Forester: God
  • Honda Element: God
  • Jeep Patriot: God
  • Suzuki Grand Vitara: Akseptabel
  • Toyota Rav4: Akseptabel
  • Mitsubishi Outlander: Akseptabel
  • Honda CR-V: Marginal
  • Mazda Tribute: Marginal
  • Kia Sportage: Dårlig
  • Hyundai Tucson: Dårlig
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!