Er du nøktern og mer opptatt av det rent praktiske, enn av status og siste skrik på bilmote-fronten? Da kan Mazda Tribute være bilen for deg.

Mazda Tribute

For bare litt over 100 000 kroner kan du bli eier av fin og greit utstyrt 2002-modell, mens de dyreste bilene koster opp mot 200 000 kroner. Hva tror du at du må betale for en tilsvarende Volvo XC90 eller BMW X5? Det dobbelte - det tredobbelte???

Tribute er ikke veldig fancy innvendig - dette er usnobbete og enkle biler. Fem seter og helt grei bagasjeplass, uten noen fancy og fleksible løsninger. Dashbordet er typisk japansk fra den tiden og materialkvalitet og finish er litt bob-bob...

Men det funker. Slektskapet med Ford merkes også - og den har ikke helt den samme kvaliteten som vi er bortskjemt med fra Mazda ellers. På "mest feil-lista" sniker den seg inn hårfint over Peugeot 607 og Saab 9-3.

Dessverre kom ikke Triubute med dieselmotor, men du kan velge mellom et par bensinvarianter. De fleste har en 2-liter på 124 hk, men også en V6 3-liter på nesten 200 hester finnes.

Sistnevnte er godt utstyrt med blant annet skinnseter, automatgir og en del annet snacks.

Les prøvekjøringen av SUV-en Mazda CX7, klikk her:

Kupp på ukjente SUVer=

NØKTERN: Mazda Tribute, en enkel og usnobbete SUV. © Broom

Renault Scenic RX4

Dette skulle være franskmennenes våpen mot biler som Subaru Forester og Toyota Rav4. Og vi kan vel bare med en gang fastslå at suksessen uteble. Jeg mener når så du en sist? Eller - har du aldri sett den før, sier du?

Bilen hadde i grunnen mye ved seg - og konseptet er kult. Renault Scenic i "normal-utgave" er intet mindre enn genial på plass og fleksibilitet - og den ble en stor suksess. Tanken på å "rodde" den litt opp, visuelt sett, heve og montere firhjulstrekk virket i utgangspunktet god.

Barsk bakfra? Resultatet er en tøff og veldig annerledes bil. Men dessverre var firehjulstrekksystemet og motor litt "uvenner" og spilte ikke på samme lag.

Bilen grov seg ned i underlaget med forhjulene før kraften ble fordelt bakover. Eller i verste fall ble motoren kvalt - da den ikke var sterk nok. Synd! RX4 er derfor ingen offroader - men den takler den bratte kneika med nysnø uten problemer - og den er proppfull av sjarm.

De senere utgavene kan fås med dieselmaskineri under panseret - og disse er å foretrekke.

Prisene starter på rett under 100 000 kroner for de billigste bilene - mens du for de dyreste må ut med omtrent det dobbelte.

Vil du vite mer om brukt Renault Scenic - klikk her:

Kupp på ukjente SUVer=

SMART FRANSKMANN: Renault Scenic RX4 er på mange måter en genial bil. © Broom

Ford Maverick

Denne bygger på samme lesten som Mazda Tribute. Maverick er rett og slett litt stusselig, både utenpå med sine grå ulakkerte plastfangere - og inni hvor plassen for så vidt er grei. Men også her savner vi litt mer fleksibilitet i forhold til en del av konkurrentene.

Topputgaven med V6-motor var for så vidt greit ustyrt, men selv i den minner skinnsetene mer om skai - og den kostet nesten 200 000 mer enn 2-literen. Penger de som skal selge disse brukt, garantert ikke får igjen. Men du kan gjøre godt kjøp!

Maverick var faktisk Norge mest solgte amerikanske bil ett år - 2005 tror jeg det var - uten at den kan sies å ha vært noen kjempesuksess av den grunn. Vi snakker vel om et 50 talls eksemplarer...

Prisene starter på ca 160 000 kroner for 2-liter bensin og oppover mot 300 000 kroner for de nyeste av topputgaven med 3-liter V6 og lav kilometerstand. Maverick er amerikansk - der borte bruker de dieselmotorer kun i lastebiler og lokomotiver, derfor finnes den kun med bensinmotor.

Les testen av Fords nye SUV - Kuga - klikk her:

Kupp på ukjente SUVer=

MUSKLER: Ford Maverick er en bil som har kommet litt i skyggen av premium SUVene. © Broom

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!