På bilutstillingen i Geneve viste Volvo frem syv drivstoffgjerrige dieselbiler, i deres Drivè-serie. Nå tar Volvo steget videre. I 2012 lanseres nemlig V70 Plug-In hybrid. Den fullader du i stikkontakten for like lite som det koster å ta en 15 minutters dusj.

Les test av Volvo V70 DRIVe her.

Diesel på tanken

I motsetning til andre hybridbiler, så blir V70 satt opp med dieselmotor. Volvo forklarer dette med at de satser mest på det europeiske markedet, og her er det diesel som gjelder.

Forbrenningsmotoren er en 2,5 liters diesel som yter 205 hestkrefter. Elektromotoren leverer i tillegg 70 hk. Bilen får selvfølgelig alle kjente sparetiltak, som start-stop system, elektrisk servostyring og elektrisk klimakontroll. I tillegg henter selvfølgelig bilen opp bremseenergien, og legger den pent på plass i batteripakken. Alt for å spare energi til du trenger det.

=

© Fred Magne Skillebæk

Diger batteripakke

Under bagasjerommet ligger det en Lithium batteripakke på 12 kW, men for å opprettholde kvalitet og levetid benyttes aldri mer enn 8 kW. Det er nok til en rekkevidde på rundt 50 kilometer. Dersom du ønsker å kjøre fort, så klarer du å komme opp i ca. 100 km/t, men da minsker rekkevidden dramatisk.

Bilen er satt opp til å hente energien fra batteriet først. Deretter suplere fra det ordinære drivstoffet. Dermed er det fullt mulig å benytte bilen mer eller mindre som en ren elbil, dersom du kun kjører kortere turer daglig.

=

© Fred Magne Skillebæk

Utrolig lavt utslipp

V70 er ingen småbil, noe som var et at kriteriene for Volvo da de satte i gang prosjektet med denne Plug-In-modellen. Bilen skulle være en fullverdig familiebil, og da er V70 det beste alternativet de har.

Med tanke på at de har en relativt sterk dieselmotor, og en kraftig elektromotor, så har du et dreiemoment på 650 Nm til rådighet. Det er som en kraftig sportsbil å regne. Likevel har den et svært lavt utslipp, noe som med de nye europeiske måleformene er oppgitt til ca. 50 g/km. I dag kjemper de fleste produsentene for å komme seg under 100 g/km med sine aller snilleste småbiler.

I september var Toyota Prius Norges mest solgte bilmodell

Volvo har valgt å legge elektromotoren i tilknytning til differensialen på bakakselen, mens dieselmotoren fortsatt driver kun fremhjulene. Dette betyr at du har firehjulsdrift når bilen går på kombinasjonen diesel og strøm. Det vil også bli mulig å be om firehjulsdrift dersom du står foran en brysom bakke, noe som gjør at den permanent kobler inn elektromotoren inntil du er ute av knipa. Bare dette burde være verdt å betale ekstra for.

=

© Fred Magne Skillebæk

Kostbart med hybrid?

Prisen på herligheten er selvfølgelig ikke utregnet, men Volvo er smertelig klar over at den blir kostbar. Det gjelder derimot i Sverige. I Norge kan denne situasjonen bli en annen. Avgiften på en bil med denne teknologien vil bli sterkt redusert, takket være det lave utslippet. Dermed kan det hende at bilen ikke får store påslaget i forhold til en ordinær V70 med samme motor.

Alt i alt er det et spennende prosjekt Volvo har satt i gang, og det er på tide at noen setter Plug-In i produksjon. At Volvo velger V70 er kjærkomment, for det vil bli nok av småbiler med samme løsning i starten. Når Volvo har V70 vel ute i markedet, så er det duket for de andre versjonene ikke langt etter. Den nye plattformen som Volvo bygger for både 60, 70 og 80 serien er nemlig skreddersydd for å ta imot en stor batteripakke. Men først kommer altså denne V70'en, som Broom er de første i landet til å prøve.

Elektrisk fremtid? Her er noen eksempler fra årets Frankfurt-messe

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!