Dagens utgave av Outlander har vært på markedet siden modellåret 2007, og det betyr at det er på tide med en midtlivsoppdatering.

Les vår test av Outlander med 2-liters diesel her

Outlander har solgt godt her til lands, og plasserer seg i et tøft kompakt-SUV-segment. Her finner vi biler som Toyota Rav4, Honda CR-V og Volkswagen Tiguan. Alle har sine fordeler og ulemper. En av fordelene Outlander har i dette selskapet, er plassen. Både baksete- og bagasjeplass er blant de aller beste i klassen.

Ut fra det ene bildet vi har sett så langt, samt spionbilder vi har sett tidligere, ser det ut til at det kun er fronten som får noen merkbar oppdatering. Denne blir hentet fra Lancer-modellene, og gir dermed Outlander et mye mer aggressivt utseende.

Mer norgesvennlig

I denne klassen er det mange som etterspør biler med dieselmotor og automatgir. Hittill har du måttet velge én av delene hvis du ville ha Outlander. Du kunne få den med trinnløs girkasse i kombinasjon med en 2,4-liters bensinmotor. Ville du ha diesel, måtte du greie deg med manuell kasse.

Les også:

Billige og bra firehjulstrekkere

Disse bilene har best motor

Favorittklatremus: Våre favoritter i kompakt-SUV-klassen

Det skal det nå bli slutt på. Fra 2010 skal Outlander leveres med en dobeltklutsjkasse - på lik linje med de to andre tredjedelene av familien, Citroën C-crosser og Peugeot 4007.

Denne girkassen vil være det eneste alternativet på den største dieselmotoren på 2,2 liter og 156 hester. Da koster den fra 449.900 kroner, og har fem seter. Hvis du vil ha den som syvseter må du plusse på 50.000 til, men da får du i tillegg utstyr som navigasjon og skinnseter med i prisen.

Kommer snart

Akkurat når bilen vil komme til Norge er fortsatt ikke klart. Mitsubishi sier at bilen vil bli lansert frem mot jul, men ettersom de allerede har lagt ut prislister som inkluderer den nye modellen på sine hjemmesider, så vil vi nok tippe at bilen er rett rundt hjørnet.

Du finner tester av både Outlander og flere hundre andre bilmodeller i vårt testarkiv

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!