Tidligere i sommer lanserte Mio tre nye tilskudd i Moov-familien. Serien, som heter Mio Moov Spirit, består av Moov Spirit 300 Traffic, Moov Spirit 500 Traffic og Moov Spirit Flat.

Vi tok med oss en Mio Moov Spirit 500 Traffic på langtur gjennom store deler av Europa, og fikk med det testet den i alt fra tett storbytrafikk til bedagelig alpelandskap.

Widescreen

Vår 500 serie frister med ny og stor skjerm, faktisk hele 4,7 tommer stor. Dermed er den oversiktilig og lett å finne fram på, både i kartet og i menyen.

Spirit-programvaren innebærer også en helt ny meny sett i forhold til tidligere modeller, en meny som først og fremst er oversiktlig og enkel å finne frem i. Det mest geniale med det nye systemet må sies å være returknappen som er plassert på venstre ramme. Gjør man en feil trykker man bare på denne, man slipper da å trykke tilbake flere ganger for å komme tilbake til utgangspunktet.

Nytt med modellen er også muligheten for å scrolle på skjermen, noe som gjør det enklere å finne frem hvis man må velge destinasjon fra en liste eller finne et punkt på kartet.

Les også:

Nye navigasjonskart koster tusener

Surf i bilen

=

Noe tungvint

Når det kommer til selve navigeringen er fortsatt ikke Mio den enkleste å bruke. Funksjonene er der, mendet er litt vanskelig å sette de i bruk - det krever nemlig en del tilvenning. I duell mot en enhet fra TomTom bruker vi lenger tid for å navigere oss til et bestemt punkt, vi opplever også å ikke finne visse steder i storbyen med Mio, steder som TomTom finner.

Selve oppstartsfasen er enkel og ganske rask i Mio, men selve søket etter et destinasjonspunkt kunne vært raksere. Søker man i POI kan man for eksempel finne nærmeste bensinstasjon, men søker man manuelt etter for eksempel "McDonalds" kommer ikke resultatene opp etter hvilken restaurant som er nærmest. Dermed blir dette søket helt unødvendig.

Det er ikke unormalt at navigasjonsenheter som dette mister signalene. Problemet med Mio er at det tar litt lang tid før signalene kommer tilbake, og man kan derfor miste avkjørselen man egentlig skulle av på.

En annen ting er at 500 Spirit bruker noe lang tid på å rekalkulere en ny rute hvis man først har kjørt feil. Ergo kan man også bomme på neste avkjørsel.

=

Godt utstyrt

I tillegg til ny meny og fresh design har også Spirit-serien fått en del tilskudd på utstyrslisten. Vi finner blant annet utstyr som Google Local Search, Explore Mode, NavPix fotonavigasjon og handsfreefunksjonalitet.

Med Google Local Search kan man søke etter steder av interesse innenfor et område, og skal gjøre det lettere for brukeren og finne frem til for eksempel butikker og restauranter. Både til fots og med bil.

Explore Mode byr stort sett på noe av det samme, bare at den søker i nærliggende Points of Interest. Søket kan kategoriseres og gjør derfor Mio Moov til en egen reisebok.

NavPix gjør bildesøk av turistdestinasjoner som strender, hoteller og andre severdigheter mulig. Man kan også ta egne bilder og legge til, til nytte for andre brukere.

=

Les hele saken
GPS med trafikkinformasjon: Gull i Europa - for dårlig i Norge

Ekstrautstyret vi må ha

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mio har tatt et steg i riktig retning med deres nye Spirit-serie, der spesielt menyen har blitt enklere og mer oversiktlig enn tidligere. Godt med utstyr og mange gode funksjoner er også et pluss, og den like gjerne brukes som lommenavigasjon som bilnavigasjon.

Selve navigeringsjobben kunne vært mer lettvint og selve søket kunne gått fortere, samtidig som vi opplever å ikke finne enkelte adresser.

Den nye slanke designen er fin å se på og hele enheten virker solid og forseggjort til tross for at 500 Spirit kun er 14 mm tykk.

Pluss for stor skjerm og godt oversiktlighet i kartet skal også med.

Les også:

GPS med trafikkinformasjon: Gull i Europa - for dårlig i Norge

Ekstrautstyret vi må ha

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!