I et eksklusivt intervju med den svenske utgaven av auto motor & sport forteller mannen bak supersportsbilmerket Koenigsegg (der nordmannen Bård Eker er største eier) hvordan Saab skal reddes.

At Koenigsegg med 45 ansatte og en årsproduksjon på rundt 25 biler skulle ta over en masseprodusent, er i seg selv utrolig - og heller ikke helt sant. Det er forretningsgruppen Koenigsegg Group som har undertegnet en bindende kjøpekontrakt, og der er Koenigsegg én av flere eiere.

Gruppa jobber nå for å få inn penger slik at kjøpet kan gjennomføres.

Les også:

Koenigsegg CCXR er verdens dyreste bil i år - se lista med de elleve dyreste

SAAB 9-5=

HÅPET: Nye 9-5 blir størst i den planlagte Saab-porteføljen til Koenigsegg Group. Gruppen vil lage minst én bil som er mindre enn 9-3 samt en ren elbil. © SAAB

Mer sport

Selv om forretningslivet tar Christian von Koenigseggs oppmerksomhet, vil han på ingen måte holde labbene unna Saab.

- I vår organisasjon finnes spisskompetanse på ytelse, kjøreegenskaper og kjøreglede. Vi kan hjelpe Saab med å bygge biler som er morsommere å kjøre, sier han i intervjuet.

Han utdyper med noe som med velvilje kan leses som Saabs nye forretningsstrategi:

- Saab skal stå for svensk design, svensk teknikk så langt det går, personlig, sikkert, miljøvennlig, sportslig. Men kanskje ikke like iøynefallende som BMW, mer avslappet. Litt mer low key, sier Koenigsegg.

Allerede om et drøyt år skal kundene få se hva han mener med det i praksis. Da kommer en ny og "koenigseggifisert" Saab 9-5 . Men for denne modellen snakker vi om en bil som i all hovedsak var ferdig før Koenigsegg Group kom inn i bildet.

Noe annet gjelder for den nye 9-3. På den har Koenigsegg stor innflytelse.

Saab-planene omfatter videre en elbil og minst én bilmodell som er mindre enn 9-3.

Koenigsegg Edition. Foto: Koenigsegg

DYR FORNØYELSE: Dette er en av verdens dyreste biler. Nå skal Koenigsegg Group ta over Saab.

300 hk og bensinsnill

Ved siden av "avslappet sportslighet" skal Saab under Koeniggsegg altså også satse på miljø. Ved hjelp av ny motorteknologi utviklet av Cargine skal framtidige motorer i konsernet kunne yte mer og likevel forbruke mindre.

Koeniggsegg snakker om at en framtidig toppversjon av 9-3 kan yte 300 hk og likevel greie seg med 0,56 liter bensin per mil.

Se miljønyhetene fra høstens store bilmesse!

For å tjene penger, må prisen holdes oppe. Saab skal begynne på Audis nivå.

- Fremfor alt skal vi ikke lenger gi store rabatter, ettersom vi kommer til å ha mer attraktive produkter.

Les våre tester av Saab-modeller her

Se alle våre tester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!