Når vi sier nye, er det ene og alene fordi Land Rover har gitt den et tall ekstra. Forskjellene fra den tredje Discoveryen er minimale - spesielt på eksteriørfronten. Her er det LED-lys og andre små detaljer som avslører at dette er en ny modell. Interiøret har derimot fått et litt kraftigere løft. Det som tidligere fremsto som kanskje i overkant spartansk og terrengorientert, har nå fått et klart mer luksuriøst preg. Land Rover har valgt å bruke mer myke materialer som skinn for å gi passasjerene en mer eksklusiv følelse. Og det fungerer helt klart. Det betyr likevel ikke at man har mistet oversikten, eller at man ikke tør å ta med seg litt gjørme inn i bilen - og godt er det!

Det er nemlig når veien forsvinner at denne bilen briljerer. Den fungerer godt på veien også, med en komfortabel og stødig fremtoning. Selv om styringen er både responsiv og kommunikativ, til SUV å være, klarer Discovery aldri å underholde ordentlig på veien. Til det er den rett og slett for stor og tung. Det er ikke forskrekkende mye krenging eller andre uhumskheter, men det er likevel ikke gøy. Det er til gjengjeld veldig komfortabelt når du kjører på veien, og luftfjæringen gjør en god jobb med å kamuflere dårlig veistandard.

Se årets SUV-nyheter her

=

Tøff i terrenget

Den store styrken dens er som sagt når terrenget blir tøft. Da snakker vi ikke om en dårlig hyttevei, men heller om store steiner, elver med en dybde på nærmere meteren og sleip leire. Vi prøvde bilen i en forholdsvis krevende offroad-løype, som inneholdt alle de ovennevnte punktene, og merket ingen problemer med bilen. Den tok seg frem på en imponerende måte, og vi forstår hvorfor de som har behov for ekstreme terrengegenskaper velger en bil som dette.

Terrain Response-systemet som forbereder bilen på hva som kommer, fungerer glimrende. Det hever bilen, ber deg aktivere lavserien om nødvendig, og programmerer om ESP-systemet til å takle det underlaget som kommer. Blant annet har Discovery 4 fått en innbygget "launch control" i sandprogrammet som hindrer at bilen graver seg ned på grunn av hjulspinn. Alt dette kontrolleres enkelt fra et lettfattelig hjul i midtkonsollen, og det er relativt selvforklarende hvilket program som passer til veien du ser foran deg.

Les også:

Testsamling: 76 firehjulsdrevne biler

Se neste års familiebiler

=

Ny og sterk treliter

Den andre tingen som gjør Discovery 4 bra, er den nye 3-liters dieselmotoren. To turboer sørger for at effekten er på plass - 245 hk og 600 Nm. Kreftene leveres på en komfortabel måte, og du føler alltid at du har nok tilgjengelig. Den sekstrinns automatkassa gjør en glimrende jobb med å hente det beste ut av motoren, og oppfører seg eksemplarisk i de situasjonene vi fikk prøvd den. Et oppgitt drivstofforbruk på 0,93 l/mil er heller ikke avskrekkende for en bil med disse dimensjonene.

Den innvendige plassen er også en av Discoverys fordeler. Mye takket være den firkantede og småkonservative formen, er det god plass til folk både foran og bak. Voksne sitter komfortabelt i baksetet, og bagasjeplassen på 1260 liter burde holde for de fleste. Velger du å registrere bilen som varebil, får du hele 2558 liter bagasjeromsvolum tilgjengelig.

Les også:

Video: Gjørmebryting - Klikk tester ombygde firehjulstrekkere

Slik sikrer du barn i bilen

=

Dyrere enn X5 og ML

Discovery er helt klart ingen billig bil. Du kan få en 7-seter med den gamle 2,7-liters dieselmotoren for 831 100 kroner, men da må du klare deg uten luftfjæringen, og dermed også Terrain Response-systemet. Hvis du vil ah dette, koster det 16 200 kroner ekstra. Du mister i så fall også muligheten til blant annet navigasjon og noe annet snacks. Hvis du vil ha den nye 3-liters dieselmotoren under panseret, må du opp utstyrsnivået som kalles SE. Da havner startprisen på 1 039 900 kroner. Det er rundt 100 000 dyrere enn de litt svakere luksus-SUV-ene Mercedes ML og BMW X5. Førstnevnte kan også leveres med lavgirserie og høyere bakkeklaring, men da må du ut med snaue 20 000 kroner ekstra. De øvrige prisene på ekstrautstyret er forholdsvis like, men Discovery har noe standardutstyr du må betale for hos konkurrentene. Dermed er det ikke sikkert prisforskjellen blir så stor likevel.

Hvis du vil ha noe som kommer seg like godt frem, er det mest opplagte valget Toyota Land Cruiser V8. Den har en dieselåtter på 265 hester og 650 Nm. Den koster fra 1 397 900 kroner, og da virker plutselig ikke Discovery så fryktelig dyr lenger.

Hvis du kun har behov for to seter, kan prisen bli levelig for flere. Discovery leveres nemlig også som varebil - og det er nok grønne skilter som vil bli plassert på flesteparten av bilene her til lands. For 555 900 får du 2,7-literen, og punger du ut 590 700 hardt tjente kroner, får du en flunkende ny Discovery 4 med 3-liters diesel å pynte oppkjørselen med. Vil du ha nevnte Toyota Land Cruiser V8 uten bakseter, må du punge ut med 858 200 kroner.

Se alle våre biltester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!