Føler du deg bittelitt utsatt i hverdagen? Er du konge, statsministerkandidat, oljebrønneier, eller ønsker du deg rett og slett bare litt ekstra sikring?

Og vil du samtidig ha luksuriøse omgivelser og en bil som virkelig flytter på seg? BMW har nå presentert den ferske luksus-storbilen 7-serie i lang og pansret utgave.

De sikreste familiebilene finner du her.

Dette er bilene du kan stole på .

BMW 7-serie High Security er bygd for å tåle det meste av angrep. Vinduene er laminerte i mange lag, de er seks centimeter tykke og har et polykarbonatlag på innsiden så man ikke skal bli plaget av eventuelle fragmenter fra kuler som treffer.

Og resten av bilen er beskyttet med spesialstål, som skal tilfredsstille NATOs strengeste krav til kjøretøysikkerhet. Undersiden av bilen er også beskyttet, så den tåler en eksplosjon - for eksempel fra en landmine. Men modifikasjonene er så godt som usynlige; det er ikke mye som skiller de pansrede 7-seriene fra vanlige 7-serier.

=

FULL KONTROLL: Sjåføren kan ordne det meste - enten det gjelder å aktivere det utvendige høyttalersystemet for å få folk unna, eller å plukke fram maskingeværene fra midtkonsollen.

Gassalarm og eget friskluftssystem

Alle dørpakninger og slikt er spesialtilpasset - som resten av bilen - for å gjøre den så tett som overhodet mulig. Men dersom du likevel skulle kjøre rundt med vinduene åpne, eller har på ventilasjonsanlegget, og bilen merker at det er farlig gass i området, tar den affære.

Vinduene lukkes, dørene låses, ventilasjonsanlegget skrus av, og et eget, internt friskluftssystem startes for å forsyne passasjerene med ordentlig luft.

Med maskingeværholder

Naturligvis kan bilen leveres med blålys, og med utvendige høyttalere så du kan fortelle omgivelsene hva du synes mens du blir fraktet rundt. Du kan få den med flaggholdere foran og alskens radiosamband, for ikke å snakke om alle muligheter for Internett-tilkobling, multimediasystemer og annet for økt komfort og nytte.

Dessuten kan den leveres med en midtkonsoll bygd for å huse to maskingevær.

Og apropos komfort og nytte; de pansrede 7-seriene skal være like komfortable og minst like velutstyrte som de med tynnere stål. Altså et velegnet sted å være, enten du sitter foran eller bak.

Voksne motorer

Bilen skal for øvrig være ålreit å kjøre også, på tross av at den veier mye. Svært mye.

Den kommer som V8-motoriserte 750Li High Security og V12-motoriserte 760Li High Security, noe som betyr 407 eller 544 hk. Den første gjør 0-100-sprinten på 7,9 sekunder, og storesøster klarer det på 6,2 sekunder. Og toppfarten er begrenset til 210 km/t i begge tilfellene.

Se hvordan en pansret Rolls-Royce Phantom testes for skuddsikkerhet!

Forbruket sies det ikke noe om. Men begge versjonene blir tørste nok, vil vi tro. Så statsminister Stoltenberg: Hvordan passer en slik med regjeringens miljøprofil?

=

FORTSATT TRIVELIG: På tross av heftig vektøkning som følge av pansringen, skal omfattende understellsoppgraderinger samt store motorer sørge for at BMW 7-serie i pansret utgave fortsatt er trivelig for sjåfør og passasjerer.

Trivelig for sjåføren

De pansrede 7-seriene skal også være tilnærmet like trivelige å kjøre som standardbilene, takket være omfattende endringer på det adaptive understellet. Bremsene er heftige, og føreren skal ha full kontroll over sikkerhetssystemene i alle situasjoner.

Bilene blir svært dyre, men de som trenger slike skal sikkert ikke betale for den selv uansett - eller så har de uansett råd. De bygges av en utvalgt gruppe BMW-ansatte, og BMW har egne selgere for bilene som skal sørge for personlig og diskret handel. Service er heller ikke noe du gjør i bakgårdssjappa; disse bilene må til spesielt sertifiserte verksteder.

BMW tilbyr dessuten egne kjørekurs for sikkerhetsbilsjåførene.

Les også:

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her.

Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!