=

ORIGINALE ILLUSTRASJONER: Dette er tegningene som ble sendt inn sammen med patentsøknaden i 1959.

Det er selvfølgelig trepunktsbeltet vi snakker om. "Pysestrikken" redder liv, verden over, hver eneste dag.

Før den Volvo-ansatte Nils Bohlins oppfinnelse i 1958, var det flere forskjellige varianter av setebelter i bilverdenen. Den vanligste var nok det enkle magebeltet - som senere har vist seg å være farlig. Topunktsbeltet gjør nemlig at man får en voldsom kraft mot mageregionen ved en eventuell kollisjon.

Trepunktsbelter var også funnet opp allerede, men disse var festet til setet. Det utgjorde en stor risiko, da setet rett og slett kunne løsne fra festene. Dagens belter er festet til bilens ramme, og dermed er problemet med flyvende seter løst.

Her er de sikreste bilene

På markedet i 1959

Allerede året etter at patentsøknaden ble sendt inn fikk Volvos biler disse trepunktsbeltene. Amazon og PV 544 var de første modellene med den nye teknologien, og sikkerhet har vært en viktig del av Volvos markedsføring siden den gang.

Man ville kanskje tro at Volvo brukte denne muligheten til å tjene penger, men de frigjorde patentet allerede året etter. Det gjorde at også andre produsenter kunne ta i bruk det vi i dag kjenner som bilbelter.

Les også:

De mest populære bilfargene

De beste småbilene

Annenhver bilist ville strøket på førerprøven

Redder liv

Det er liten tvil om at bilbelter redder liv, og antallet bilister som faktisk bruker beltet har, etter gjentatte kampanjer fra myndighetene, steget de siste årene.

De rene faktaene kan fortelle oss akkurat hvorfor bilbelter er så viktig. Hvis du krasjer i 50 km/t uten belte, tilsvarer det et fall på ca. 10 meter. Øker du farten med 20 km/t, blir kraften like stor som om du skulle deiset i bakken fra 19 meter. Hvis du kjører i motorveifart (90 km/t), vil en krasj tilsvare et fall på hele 32 meter.

Kan spare 40 liv hvert år

Bare i Norge regner Statens Vegvesen med at man kunne spart 40 liv hvert eneste år, dersom alle hadde brukt bilbelte. I 2006 omkom 162 personer på norske veier, og 41 % av disse brukte ikke bilbelte.

Hvis ikke døden skremmer deg, kan vi også opplyse om at boten for å ikke bruke bilbelte ble doblet 1. juli i år. Dermed må du ut med 1500 kroner dersom lovens lange arm ser deg uten. Det gjelder også dersom du sitter i baksetet, da det er passasjerene, så lenge de er over 15 år, og ikke føreren som blir bøtelagt.

Les også:

Så farlig er billigdekk

Stor test av barnestoler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!