Det finnes mange biler som er konstruert for alt annet enn fart.

Da snakker vi om vanlige familiebiler som har større fokus på komfort, plass og praktiske løsninger enn hvor fort den akselererer.

De aller fleste syntes likevel det er greit å ha en bil som faktisk beveger på seg når du trykker inn gasspedalen. Kompromisset går ofte på pris, og med det norske avgiftssystemet blir biler med stor motor straffet hardt.

Hvis bilene blir for undermotorisert kan det både være irriterende (for deg selv og andre) og direkte trafikkfarlig.

Tenk deg at du skal ut på en tett trafikkert motorvei med fartsgrense 100 km/t. Ikke noe problem med en normalt motorisert bil.

Tenk deg så at du skal gjøre det samme med en bil som trenger over 20 sekunder på å gjøre den tilsvarende øvelsen.

Da begynner det faktisk å bli skummelt - spesielt på steder med korte akselerasjonsfelt.

Opplysningsrådet for veitrafikken har alle data på nye biler i Norge - også 0-100-tider.

Vi gir deg litsten over hvilke biler du må holde deg langt unna hvis du har akselerasjon og fart som et kriterium når du skal kjøpe bil.

I listen under finner du de ti treigeste bilene du får kjøpt nye i Norge nå.

10. Ford Fiesta 1,25: 16,9 sek.

Liten bil, men tydeligvis for liten motor. De 60 hestene under panseret bruker nesten 17 sekunder på å dytte bilen opp i motorveifart.

© Focus

9. Citroën Berlingo Multispace 1,6 HDI: 17,1

Denne 1,6-literen er velkjent, og vi finner den i mange effektvarianter og i flere forskjellige biler.

Her yter den fattige 75 hester, og gjør at Berlingoen trenger 17,1 sekunder for å nå hundre.

Les test av bilen med 90 hester her

=

8. Kia Picanto 1,1 Automat: 17,5

Kia er ikke kjent for å lage markedets raskeste biler, og Picanto er deres tregeste modell. Dens 17,5 sekunder til hundre høres mye ut, men holder bare til en åttendeplass i dette trege selskapet.

=

7. Volkswagen Caddy Life 1,9 TDI: 17,7

Denne motoren fås i forskjellige effektversjoner.

Vi har tidligere testet 105-hesteren, og ga den ikke akkurat skryt for å være rask. Når man da trekker fra 30 hester, sier det seg selv at man ender opp med noe som er veldig tregt.

=

6. Opel Meriva 1,3 CDTI: 17,8

En av våre journalister har tidligere omtalt Meriva med 1,6-liters bensinmotor og trinnløs girkasse som en av de verste bilene han har testet - nettopp på grunn av livsfarlig dårlig akselerasjon.

Med 1,3-liters diesel på 75 hester er den enda tregere.

Se bilene vi likte dårligst her

=

5. Nissan Micra 1,2: 17,9

Nisasn Micra har alltid blitt levert med små motorer, og dagens modell er intet unntak.

Den forrige versjonen fikk du med en 1-liter på 60 hester.

Både bilen og motoren er oppgradert, og den 1,2-literen som nå sitter under panseret yter hele 80 hestekrefter.

=

4. Hyundai Matrix 1,5 CDRI: 17,9

Hyundai må se seg nødt til å dele femteplassen med Nissan Micra, da den også bruker voldsomme 17,9 sekunder til motorveifart.

1,5-literen yter, i forhold til det meste annet på denne listen, respektable 110 hestekrefter, så hvordan denne bilen i det hele tatt presterer å havne på denne listen over treige biler er en gåte.

=

3. Toyota Hiace D-4D: 18,6

En 2,5-liter på 117 hester dytter Hiace fremover, men det skjer ikke fort.

18,6 sekunder bruker en av håndverkernes favoritter til hundre. Dette gjelder både for den lange versjon, og versjonen med firehjulstrekk.

I varebilversjon er den nok noe raskere, da bilen det her er snakk om er innredet for åtte personer.

Se tester av Toyota her

=

2. Smart Fortwo Cabrio 0,8 CDI: 19,8

Smart er og blir en bybil, og det kommer også frem av akselerasjonen.

Rett under 20 sekunder til hundre gjør denne til Norges nest tregeste bil. Den blir kun slått av en annen bil som er laget for deg med stor familie...

1. Volkswagen Caravelle 1,9 TDI: 23,6

Det er ikke en gang jevnt i toppen - eller bunnen om du vil.

Med nesten fire sekunder lenger tid til hundre er Volkswagen Caravelle med en 1,9-liter dieselmotor på 84 hester Norges desidert tregeste bil.

Og for ordens skyld kan vi jo ta med de to raskeste serieproduserte bilene du får kjøpt hos en forhandler her til lands også.

Førsteplassen er nemlig delt mellom to tyskere. Porsche 911 Turbo med manuelt gir og Audi R8 V10 klarer begge denne øvelsen på 3,9 sekunder. Altså nesten 20 sekunder raskere enn en Volkswagen Caravelle.

Se alle våre biltester her

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!