Hjulepynt.

Hjulepynt. © Svardal, Geir

Kampen Janitsjar blåser en lang marsj i det den store cargobåten siger inn mot Bækkelagskaia. Ballonger og flaggborg skaper en ramme av fest rundt den store menneskemengden, som venter forventningsfullt på at den enorme luka skal senkes.

Ni staute karer med nummererte refleksvester tar oppstilling, og sammen danner de følgende tall: "1 000 000". De første bilene kjøres i land. Så kommer den alle har ventet på. Bil nummer én million. En Golf.

Modellen er, ved siden av den legendariske Bobla, Volkswagens største suksess. Og dermed er den også importør Harald A. Møller AS' største suksess, etter at selskapet ble formell VW-importør i 1948.

Riktignok har bilimportøren hentet inn et utall bilmerker hit. Det startet med Strømmen Auto i 1936, og salg av DeSoto og Dodge.

Jan Møller (t.h.) og sønnen Harald Møller (styreleder i MøllerGruppen).=

Jan Møller (t.h.) og sønnen Harald Møller (styreleder i MøllerGruppen). © Svardal, Geir

=

Det begynte i 1936 - med Dodge. © Geir Svardal

VW ruler

Siden har merker som Jeep, Porsche og dagens Audi, Skoda og Volkswagen fulgt på. Samt Seat, som er en av fiaskoene et suksessrikt selskap har måttet tåle.

Men i forhold til VW er de andre smågutter. La oss nevne noen tall.

Av den millionen med biler Harald A. Møller AS har importert, er ca. 760 000 av merket VW. Ikke så verst, når det totale antallet personbiler som er importert til Norge - etter litt kjapp hodregning - må ligge på mellom 5 og 6 millioner! I 1969 ble utrolige 25 488 VW-biler tatt inn til Norge. Av disse var 17 000 av modellen Boble!

MøllerGruppen og Harald A. Møller AS er fortsatt et familieeid selskap. Nestor i dag - snart 78 år gamle Jan Møller - var i perlehumør mandag. Han har vært med på eventyret siden han var guttunge. Gått gradene via verksted til sjefsstol og styrerom.

Og som ung mann med nybakt sertifikat, kjørte han faktisk rundt i landets første Boble.

- Det er jo en milepæl. Og vi er de første som når dette tallet i Norge, og med ganske god margin skulle jeg mene. Nå får vi begynne å telle på den neste millionen.

Gratis bil

Med klimakrisen i den ene hånden og finanskrisen i den andre, er det lurt å velge noe jordnært til å representere jubilanten under et unikt jubileum. Så ingen fikk sjokk da en VW Golf BlueMotion dukket opp med det magiske tallet.

I tillegg til "1 000 000" var også tallet "99 g/km" godt synlig. Det er CO2-utslippet det er politisk korrekt å snakke om i dag!

Så - litt sjenert, nærmest - dukket en VW Caddy opp. Bil nummer 1 000 001. En gave til Kirkens Bymisjon.

- Vi har et ganske stort samfunnsengasjement, og en av de organisasjonene vi er engasjert i er Kirkens Bymisjon, som skal starte med distribusjon av overskuddsmat til trengende i Oslo. Det ville vi gjerne hjelpe til med, og gir dem derfor en Caddy som går på biogass, forklarte informasjonsdirektør Paul Hegna.

Til slutt var det mat, bløtkake og "bilsjå", der modell etter modell - noen mer sexy enn andre - skled over catwalken, til applaus og anerkjennende nikk.

Catwalk med viktige biler i Harald A. Møller AS' historie. Bobla er den viktigste, ved siden av Golf.=

Catwalk med viktige biler i Harald A. Møller AS' historie. Bobla er den viktigste, ved siden av Golf. © Svardal, Geir

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!