Annonse

Etter 1. mai er det nemlig ikke lov til å bruke piggdekk mer. I Sør-Norge gikk fristen ut allerede for et par uker siden, men fra i dag må også folk i Nord-Norge sørge for at piggdekkene er byttet med mer egnet gummi.

Blir du tatt med piggdekk, risikerer du å få bot. Hva som avgjør om du får bot eller ikke, og hvor høy boten er, kan du lese mer om her.

Når det gjelder piggdekk, er årsaken til forbudet innlysende. Piggdekk sliter ned asfalten og lager svevestøv som ikke er bra for helsa.

Dessuten har piggdekk dårligere grep på asfalt enn rene sommerdekk.

Les også: Slik skifter du hjul, med video

VInterdekk=

PIGGDEKK: Bra om vinteren, men nå må du bytte dem ut. © Aalbergsjø, Kjell Magne

Ikke forbudt, men...

Å kjøre med piggfrie dekk om sommeren eksisterer det derimot ikke noe forbud mot. Til tross for at det langt ifra er å anbefale.

Forskjellen mellom sommer- og vinterdekk er nemlig svært stor. Undertegnede har selv deltatt på dekktester der piggfrie vinterdekk har hatt opp mot 50 prosent lengre bremselengde enn sommerdekk.

I praksis betyr det at bilen med piggfrie vinterdekk fortsatt har stor fart idet bilen med sommerdekk stopper helt opp. Hva det betyr hvis køen plutselig stanser helt opp, kan du forestille deg selv.

De beste sommerdekkene=

DEKKTEST: Det finnes mange gode tester du kan sjekke før du kjøper sommerdekk. © Foto: Haakon Førde

Hva skal du velge?

Dekktest etter dekktest viser at det tryggeste er å velge dekk fra et anerkjent merke.

I vårens dekktester utført av ulike testinstanser er det tre dekk som utmerker seg:

  • Goodyear OptiGrip
  • Continental Premium Contact 2
  • Bridgestone Turanza ER300

Les også:

Her er testvinnerne

Stor prissjekk - spar tusenlapper på dekk

Samtidig viser testene at du i hovedsak får hva du betaler for. Enkelte av de billigste blir stemplet som direkte farlige. De dårligste dekkene i vårens tester er følgende:

  • Wanli S-1088
  • Goodride R-VH 680
  • Triangle Talon GLS
  • Matador Ultra Sport Hectorra 2
  • Avon ZV 5
  • Mabor Sport-Jet 2
  • Syron Race 1

Les mer om farlige dekk her.

Martin Jensen, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!