Hva bør du kjøre til påskefjellet?

Den perfekte påskebilen

Hvilken bil er den perfekte til påskeferien, tro?

BREISLADD I VENTE: Dette er kanskje ikke akkurat drømmebilen på vinterføre. Men den har godt med plass.
BREISLADD I VENTE: Dette er kanskje ikke akkurat drømmebilen på vinterføre. Men den har godt med plass.
Sist oppdatert

Når du skal til fjells på ferie, med familen på slep, er det mye å ta hensyn til. Bilen må være klar for oppgaven, både hva den tekniske tilstanden, væskenivåer, dekk og alt annet angår. Du skal ha med deg ski og klær, mat og ved, folk og bikkje. Du må pakke riktig i bilen. Så skal bilen gjerne ha firehjulstrekk så du kommer deg opp den siste kneika til hytta uten problemer, den må naturligvis være særdeles sikker - påsketrafikken er dessverre tradisjonelt dødelig. Statistisk sett vil det skje 165 trafikkulykker i påsken, der fem mennesker blir drept, 21 hardt skadd og 240 lettere skadd.

Les også:

Takboksen kan drepe deg. Se hvordan du skal pakke den her.

Skiboks for dummies - lær alt her!

Deilig komfort ønskes

Du vil sikkert reise med en viss komfort, også. Og ha motorkraft nok til de tunge motbakkene oppover i dalen - mye last og mange passasjerer gir en tung bil, som gjerne fordrer litt motor for komfortens og gledens skyld.

Les også:

Nødhjelp i vinterland. Alt om hurtigkjetting og andre hjelpemidler finner du her.

Her er våre firehjulsdrevne favorittbiler

Tester av 76 firehjulsdrevne biler finner du her

UT PÅ TUR: De store og luksuriøse SUV´ene takler også store utfordringer om du tør og har råd. For øvrig er brukt Cayenne billig om dagen...
UT PÅ TUR: De store og luksuriøse SUV´ene takler også store utfordringer om du tør og har råd. For øvrig er brukt Cayenne billig om dagen...

Bør være billig

Så er det alt dette med økonomi, da. Du skal jo ha råd til å kjøpe bilen, og råd til å eie den. Salgsprisen en gang i fremtiden står nesten alltid for den største utgiftsposten hva bilholdskostnader angår. Men det er jo greit om den ikke er så grisedyr å bruke til daglig, heller. Og det er og blir kjedelig å fylle drivstoff, så det er noe vi ønsker å gjøre så sjelden som mulig.

Les også:

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

Slik sparer du veldig mye penger.

Hva miljøet angår, står biler bare for en liten andel av det totale CO2-utslippet her i verden. Produsentens forbruks- og utslippstall - som til en viss grad dikterer hvor mye avgifter du må betale når du kjøper bilen - gir en slags pekepinn. Men det er i stor grad den fysiske komponenten mellom pedalene og nakkestøtta som bestemmer hvor mye drivstoff en bil forbrenner. Og fabrikkens oppgitte tall trenger ikke nødvendigvis å bety så mye for virkeligheten. Dette kan du lese mye mer om her.

Statistisk sentralbyrå viser her hvordan de norske CO 2-utslippene fordeler seg.

Tåler en trøkk

Sikkerhet ble nevnt i innledningen, men det er så viktig at vi må utdype litt nærmere. ESP er en selvfølge. Vi vil ha rikelig med kollisjonsputer. Radarstyrt cruisekontroll er hyggelig når du skal tilbringe mange, mange timer i kø - bulking er ikke noe stas, og et system som bremser for deg - i hvertfall varsler deg at bilen foran kjører saktere enn deg - kan bety forskjellen mellom liv og død om du er litt uoppmerksom. Men det er ikke dermed sagt at du bare kan lukke øynene og stole fullt og helt på teknikken.

Les også:

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her.

Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her.

Nye krasjtester - mer forvirring

En ny Yaris mot en tretten år gammel Volvo 945. Hvem overlever kollisjonen?

De sikreste familiebilene finner du her

Van eller stor-SUV?

SIKKERHET er svært viktig. Vi vil ikke at du skal ende opp på denne måten.
SIKKERHET er svært viktig. Vi vil ikke at du skal ende opp på denne måten.

Nok om behov, og over til biler. Undertegnedes foreldre kjørte en Chevy-van i en del år. Plass var det i hvertfall nok av, og den 6,2 liter store dieselmotoren med 145 hk var ikke skremmende tørst. Men bilen var stor, kjøreegenskapene tilhører lastebilklassen, og selv med et halvt tonn med ekstravekter i bagasjerommet var den lett kilen på glatta. Du får denne typen biler med firehjulstrekk også, noe som vil løse mange utfordringer. Å kjøpe en ny slik i dag, er enten vanskelig eller fryktelig dyrt. Men de gamle er svært rimelige. Du må ha lett lastebil-lappen for å kjøre noen av disse, og da får du lov til å betale lastebil-bompenger, makshastigheten er 80 km/t selv på motorveien, du må inn til flere tekniske kontroller og du må forholde deg til øvrige regler for lette lastebiler. Men som rommelig transport for en familie og mye bagasje er det få biler som slår disse.

Les også:

Lær alt om vinterdekkenes hemmeligheter!

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her

Her er de beste vinterdekkene

En stor SUV byr på mye av det samme, men med bedre kjøreegenskaper og et litt annet sikkerhetsnivå som bonus. Biler som BMW X5, Porsche Cayenne, Audi Q7, Volvo XC90, Mercedes-Benz M-Klasse, Range Rover, VW Touareg og en haug andre er påkostede, deilige og dyre. Du kan riktignok gjøre noen ordentlige bruktkjøpvarp nå om dagen - det er skremmende mange slike biler med lav kilometerstand og fryktelig høyt verditap til salgs. Og det er jo alltid fint når noen har tatt verditapet for deg.

Her finner du vår store testsamling av deilige, dyre luksus-SUV-er.

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her .

Litt mindre SUV

Men de er store og tunge, og koster fortsatt en del. En mer kompakt SUV gir som oftest også god fremkommelighet, høy grad av sikkerhet og komfort, og med hyggelige veiegenskaper. Du må gi fra deg noe plass, men gir også fra deg noen kostnader. Dessuten er de mindre rent fysisk, noe som både er en fordel når bilen skal kjøres og ikke minst parkeres.

EN SUV byr ofte på mye godt. Firehjulstrekk, bakkeklaring, greie kjøreegenskaper og grei plass.
EN SUV byr ofte på mye godt. Firehjulstrekk, bakkeklaring, greie kjøreegenskaper og grei plass.

Her er våre SUV-favoritter, og tester av svært mange SUV-er.

En flerbruksbil prioriterer passasjerene. Og om du ikke bruker alle setene i bilen, har du også noe bagasjeplass. Avhengig av hva du velger, spenner kjøreegenskapene fra svært komfortable til utpreget sporty. Men her er det svært få firehjulsdrevne modeller å finne.

De fem beste familiebilene - her er vår rangering.

Mer normalt

Neste alternativ er en stasjonsvogn. Gjerne en rommelig en, med firehjulstrekk. Komforten og kjøreegenskapene behøver ikke å bli kompromisser, siden disse bilene slipper høyt tyngdepunkt og kraftige innsparinger på plassen til hjuloppheng.

Men de blir kanskje for små igjen? Og for lite prangende og stilfulle? Da kan du kikke en klasse opp, på biler som Audi A6, BMW 5-Serie og Mercedes-Benz E-klasse i firehjulsdrevne utgaver.

Audi-testene våre finner du her

BMW-testene våre leser du her

Mercedes-Benz-testene våre finner du her

For de røffe

Men kanskje disse ikke er røffe nok for deg? Det finnes jo et knippe ordentlige arbeidshester på markedet også, biler som riktignok ofte byr på mindre komfort og svingeglede, og til gjengjeld krever mer drivstoff - og mer plass når de skal parkeres. På den annen side kan du jo lage din egen parkeringsplass der det passer deg. Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero og Nissan Patrol er eksempler på biler med ordentlig heftige terrengegenskaper.

Les også:

DE FLESTE biler fungerer til påskeferietur, om vi skal være nøkterne. Men noen gjør jobben bedre enn andre.
DE FLESTE biler fungerer til påskeferietur, om vi skal være nøkterne. Men noen gjør jobben bedre enn andre.

Ekstrem firehjulstrekker - vi har kjørt Top Gear-Hiluxen! Se video her

Trenger du egentlig firehjulstrekk? Slik kommer du deg opp den glatte bakken!

Gjørmebryting - se video av vår lek med heftige, ombygde firehjulstrekkere her.

Les alle våre biltester her!

Finnes noen konklusjon?

Det er ikke akkurat lett å konkludere i denne saken her. Hver eneste person her i landet har sitt syn på hva en bils oppgave skal være, og hver eneste person her i landet har sine egne behov.

Undertegnedes drømme-familiebil er sprek og sporty som en Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce, rommelig som en Chevy Van, like praktisk som en Chrysler Grand Voyager, ha terrengegenskaper gode nok til at man kan kjøre til Nordpolen med bilen uten problemer, og være like komfortabel, eksklusiv, gjennomført luksuriøs og detaljert som en Rolls-Royce. Men den skal også være like kompakt som en Peugeot 107, like billig som en Tata Nano og like drivstoffgjerrig som denne mopeden. Så skal bilen være like kollisjonssikker som for eksempel en McLaren F1, og ha like gode garantiordninger som en Hyundai. Like vakker som en Ferrari 275 GTB bør den også være. Og den må gjerne være en cab.

Gode forslag til den perfekte familiepåskeferiebilen mottas med stor takk.

DET ER kanskje like greit å ta i skikkelig når du skal til fjells?
DET ER kanskje like greit å ta i skikkelig når du skal til fjells?
VI VIL bare ønske deg og dine en ordentlig god tur!
VI VIL bare ønske deg og dine en ordentlig god tur!

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også