På mange måter er Mazda MX-5 verdens beste sportsbil. Den er liten og lett, kul og se på, kjører bra, har gunstig pris og ikke minst god kvalitet.

På Chicago Motor Show i 1989 ble den vist for første gang, bilen som skulle bli en gedigen suksess for Mazda. Faktisk var den så populær at folk begynte å importere den selv da forhandlerne ikke fikk tak i flere biler.

Populariteten har gitt den tittelen "verdens mest solgte roadster" i Guinness Book of World Records. Siden lanseringen 20 år tilbake er den solgt i over 850 000 eksemplarer.

Tre modeller har vært på markedet siden lanseringen i 1989. MK1, MK2 som kom i 1998 og "dagens modell" som vi ble kjent med i 2005.

Nå i 2009 følte Mazda igjen at tiden var inne for en oppfriskning. Bilen vi nå har prøvekjørt.

=

BRA GREP: Mazda MX-5 sitter som smurt i svingene. © Petter Handeland

Mange bekker små...

Forandringene er små på nye MX-5, men mange små forandringer gjør at bilen framstår som ny. I fronten er det den store, femkantede grillen vi først legger merke til. Men også større luftinntak rundt grøftelysene og mer sportslig utforming av frontlyktene er nytt.

Mer markerte sideskjørt gjør øyet mer observant på de brede bakskjermene. Som igjen bidrar til bedre aerodynamikk fordi mindre vind treffer selve hjulet.

Baklyktene er også nye, sammen med bakfangeren med mer markerte eksosutblås. På bagasjelokket finner vi et nytt integrert bremselys.

Bedre aerodynamikk og sportsligere design virker som viktige nøkkelord i utviklingen av de nye bilen.

Sitter som smurt

Også inne i kupeen er forandringene relativt små. En ny dasjbordplate og aluminiumsdetaljer rundt knappene til klimaanlegget er det mest visuelle. Bedre polstring i midtkonsollen gjør det mer behagelig for armen som hviler på den.

Det viktigste er likevel setene. Recarosetene i skinn er helt nydelige. Ikke bare ser de gromme ut, men de bidrar til økt støtte når det går unna i svingene. Disse setene er selvfølgelig ekstrautstyr, men i en kort liste av tilgjengelig utstyr er en hake på Recaro aldri langt unna.

BEDRE MILJØ: MX-5 er blitt litt friskere innvendig enn forgjengeren. © Petter Handeland

Lyden er halve opplevelsen

I løpet av de to dagene vi kjører MX-5 får vi testet både 1,8-literen på 126 hester og 2-literen på 160. Koblet opp med noen utrolig presise girkasser med fem og seks trinn. MX-5 kommer også med en sekstrinns automatkasse med pads på rattet, uten at vi fikk testet denne.

160-hesteren stiller i en klasse for seg selv. Ytelsene og ikke minst lyden i bilen er helt rå. Mazda har faktisk lagt et innsugsrør opp mot karosseriet for å gi grommere lyd ved pådrag. Bra, Mazda!

126 hesteren er på sin side mer kultivert og gjør bilen til en mer komfortabel racer.

Sportsbil til folket

Som i sine andre modeller har Mazda jobbet hardt og lenge for å spare vekt. Resultatet er en bedre utstyrt bil med høyere sikkerhetsnivå - men som fortsatt veier det samme som forrige modell.

Med sine 1075 kilo er MX-5 en drøm å ratte rundt svingete veier. Ofte etterfulgt av hurtigere rytme på blodpumpa og et smil om munnen. Mazda MX-5 er fortsatt en sportsbil til folket.

=

God fart i svingene er sterkt vanedannende i en MX-5. © Petter Handeland

Tekniske data: Mazda MX-5 2009

MOTOR, ccm:

R4/1798-m5

R4/1999-m6

EFFEKT, hk ved o/min:

126 v/6500

160 v/7000

DREIEMOMENT, Nm ved o/min:

167 v/4500

188 v/5000

EGENVEKT, kg:

1075

1090

BAGASJEROM, l:

150

150

DEKKDIMENSJON. std.:

205/50R16- 205/45R17

205/50R16- 205/45R17

FORBRUK EU-MIX, l/mil:

0,70

0,76

CO2-UTSLIPP, g/km:

167

181

0-100 KM/T, sek:

9,9

7,9

TOPPFART, km/t:

198

218

PRIS FRA, kr:

Fra 299.900kr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!