Kampen om bilkundene er knallhard, uansett segment. Knallhard konkurranse betyr prispress, noe som igjen fratar bilprodusentene inntekter.

Men spesielle biler, som henvender seg til mennesker som ønsker å uttrykke noe spesielt med bilen de kjører i, er alltid populært. Kanskje ikke i store antall, men nettopp dette - altså at naboen ikke nødvendigvis kjører samme bil som deg - er noe folk tydeligvis vil betale ekstra for.

Se vårens heteste bilnyheter her

Nordmenn forlanger luksus på reisen. Vi vil ha minst tre stjerner på hotellet!

Det er derfor mye penger i nisjemodeller. Særlig om nisjemodellen er basert på allerede eksisterende teknologi; det koster mye mindre å lage nye karosseriplater enn en helt ny plattform med nye motorer og nye hjuloppheng.

Luksusbiler på billigsalg - spar en million!

Lukrative moduler

Bilindustrien blir stadig mer modulbasert. Altså bruker man de samme komponentene i en lang rekke modeller, uavhengig av størrelse og bruksområde. Det er derfor rimelig å utvikle en ny modell dersom man baserer seg på det som allerede finnes.

Så kan produsenten i tillegg ta seg ekstra godt betalt for nisjemodellen. Av denne grunn kan du være helt sikker på at du får se mange nisjemodeller i årene som kommer, spesiallagd for smale kundegrupper.

BMW vil selge flere biler. Og den tyske bilprodusenten har sagt at de vil satse på nisjemodeller for å øke det totale antall produserte biler. X6 er et godt eksempel; den er jo strengt tatt en X5 med annet skall, og med et mer dynamisk understell.

Luksus er deilig. Se vår rangering av luksusbilene her.

Den rake motsetningen - her er det null komfort, bare pur kjøreopplevelse. Les om den ekstreme og flotte Crossblade-turen her.

Det beste i livet er kanskje gratis. Her kan du laste ned hundre gode gratisprogrammer.

Interiøret er rommelig og påkostet, og det store glasstaket gir mye lys © Thomas von Salomon

Litt MPV

Den neste modellen som kommer, er høyst sannsynlig 5-serie GT, eller PAS som BMW også kaller den. Konseptutgaven av bilen vises nå i Genéve.

PAS betyr "Progressive Activity Sedan", og den litt særegne bilen kombinerer lengde på fem meter - altså nær 7-serie - med beinplass bak som 7-serie, hodeplass som i X5 og utseende som en flatklemt X6. Den skal være en slags langturcruiser med visse MPV-egenskaper.

Hver femte solgte bil er en luksusbil!

Interiøret er rommelig og påkostet, og det store glasstaket gir mye lys. Og relativt fleksibelt - du kan blant annet skyve baksetet framover og bakover om du ønsker mer beinplass eller mer bagasjeplass.

I fremre stilling skal den fortsatt ha beinplass som i en 5-serie, og bagasjerommet økes fra 430 til 570 liter. Bakluka kan åpnes som på den nye Skoda Superb - enten som på en sedan, eller som på en kombicoupé. Og legger du ned bakseteryggen, får du plass til 1650 liter bagasje.

Luksus til lavpris. Les test av den flotte Skoda Superb her!

Besøk messa!

Årets messe i Genéve er den 79. i rekka, og er åpen for publikum fra 5. til 15. mars. Du kan lese mer på arrangørens hjemmesider her:

Bilmessen anbefales virkelig for deg med et snev av bilinteresse. Her er det massevis av flotte biler å se på - og en god del annet. Samtidig er det enkelt å komme seg dit; messa arrangeres i en hall med direkte tilknytning til flyplassen i Genéve.

Dessuten er dette en av de aller mest kompakte bilmessene her i verden, så den er svært oversiktlig og det er lett å få med seg alt på ikke så altfor lang tid.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!