Vi snakker om en god, gammeldags snikpremiere: I importørens lokaler på Lørenskog ble bilen vist for første gang - to uker før resten av verden får se den på Genève-utstillingen.

Ikke firehjulsdrift

3008 plasserer seg i et segment som er nytt for Peugeot, og vil konkurrere med biler som Nissan Qashqai og Ford Kuga.

Dette er et populært segment i Norge, men Peugeot 3008 mangler en viktig ting mange etterspør i dette segmentet - nemlig firehjulsdrift.

Designmessig er nykommeren spenstig, men viser likevel sin tilhørighet til resten av Peugeots modellprogram tydelig.

Les også:

Alle våre Peugeot-tester

- Saab er historie

Se bilder av nykommeren i bildegalleriet over.

Kvalitetsfølelse

Interiørmessig gir bilen helt klart et mer ekslusivt inntrykk enn mange av Peugeots andre modeller. Førerplassen har faktisk flere av de samme designtrekkene som du finner i blant annet Audi Q5.

Bagasjerommet er på 432 liter, noe som er bra i denne klassen. Gulvet i bagasjerommet kan også plasseres i tre forskjellige posisjoner: nedsenket, flatt eller forhøyet. Bakluken er todelt, noe som kan være praktisk ved innlasting av små ting.

Velkjente motorer

På motorfronten leveres bilen med seks motoralternativer, hvorav den ene halvparten drikker bensin og den andre diesel. PSA-konsernets velkjente 1,6-litere er selvfølgelig på plass, og i tillegg kan man få to 2-liters dieselmotorer med 150 og 163 hester.

Det er også en diesel-hybrid-versjon på vei, og denne vil være klar for lansering i 2010 eller 2011.

Ettersom bilen ikke har blitt offisielt lansert ennå, er prisene ikke klare. Likevel sier Peugeot-importøren at bilen kommer til å få en konkurransedyktig pris, mest sannsynlig i området rundt 300.000 for en godt utstyrt versjon.

Les også:

Peugeots økoforspill

Våre kompakt-SUV-favoritter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!