Rally Norways andre dag er over, og den store folkehelten Petter Solberg ligger "bare" på en sjetteplass. Nå har han riktignok hatt litt problemer med både motoren og en gasspedal som har hengt seg opp, men sannheten er at Petters bil ikke er bedre enn det vi ser nå.

Før start drømte Petter om en pallplassering med sin to-tre år gamle Citroën Xsara, men innerst inne visste han at det kom til å bli vanskelig. Og nå ser vi hvor langt utviklingen har gått i rally på et par år, for Petter har ingen sjanse mot Sébastien Loeb i en moderne Citroen C4. Og selv Dani Sordo, som Petter Solberg normalt sett er raskere enn på snø, kjører nå fortere enn Petter.

Hjulpet av teknologi

At Spydeberggutten vant åpningsetappen på Bjerkebanen var i stor grad et resultat av at bilen til Petter har aktive differensialer. Dette systemet, som er forbudt på de mest moderne bilene, gjør at en datahjerne til enhver tid finner ut hvilket hjul som skal dra mest for å gi best mulig effekt. Dette var en fordel på en langsom og svingete fartsprøve som på Bjerkebanen, men på de "ordentlige" fartsprøvene ute i skogen ser vi at Petter ligger på femte-sjetteplass; omtrent der han lå da han kjørte for Subaru i fjor.

Så lenge ingen av toppførerne bryter, så blir ikke Petter Solberg bedre enn nummer seks i Rally Norway. Personlig synes jeg han skal være fornøyd med dette resultatet, selv om noen hadde forventet pallen.

Men det er ikke mulig å komme på pallen i en VM-runde med en bil fra 2006.

Hva nå, Petter?

Så nå blir spørsmålet hva Petter Solberg gjør resten av sesongen med sitt "Petter Solberg World Rally Team"?

Det står respekt av at han stilte opp i Rally Norway for å gi noe tilbake til hjemmepublikum, men hvor morsomt blir det å kjøre de andre VM-rundene med en bil som ikke holder mål?

Det Petter selvsagt kan forsøke, er å skaffe seg en nyere og mer konkurransedyktig bil, men det koster mye penger. Et annet alternativ er å plukke ut noen løp for å "holde seg varm" inntil han forhåpentligvis får et fabrikkssete til neste år.

Kjører Le Mans?

I så fall velger han sannsynligvis bort Rally Akropolis, slik at han får deltatt i 24-timersløpet på Le Mans.

Og så får han satse på at det nye Super 2000-reglement trer i kraft til neste år, slik at han kan bli fabrikksfører igjen. Noe som er litt bekymringsverdig er at WRC-promotoren, ISC, vurderer å utsette Super 2000-bilene til 2011.

Det er i så fall ikke gode nyheter for Petter Solberg.

LES OGSÅ:

- Denne føreren imponerer mest

- Hjelp, vi kjører rally

Petter Solberg blogger på klikk.no

Rallyekspert Atle Gulbrandsen blogger

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!