Denne bilen er ikke bedre enn at en sjetteplass er respektabelt. (Foto: Scanpix) © Aas, Erlend

Den første dagen i Rally Norway er over, og ikke overraskende er det Sébastien Loeb som leder foran Mikko Hirvonen. Men den som har imponert mest er svenske Per Gunnar Andersson.

Rallytalentet, som bare kalles PG, var i fjor fabrikksfører for Suzuki, men mistet jobben da Suzuki trakk seg fra Rally-VM i likhet med Subaru. I dette løpet har han derfor fått låne en eldre Skoda Fabia, men til tross for at han kjører den minst konkurransedyktige WRC-bilen i feltet har svensken vunnet to fartsprøver, og han ligger på en sterk sjetteplass totalt - ett fatig tidel bak Petter Solberg.

Personlig mener jeg denne prestasjonen går utenpå alt annet vi har sett i Hedmarkskogene denne dagen, og jeg håper inderlig noen får opp øynene og gir svensken en plass i et av fabrikksteamene.

Juniorverdensmester to ganger

28 år gamle PG Andersson har alltid blitt sett på som et stort talent, men har aldri fått sjansen til å vise det skikkelig. Til tross for at han ble juniorverdensmester i både 2004 og 2007 var det ingen av de store fabrikkene som viste nevneverdig interesse. Men da Suzuki skulle debutere i WRC-klassen i fjor fikk han muligheten - men bilen var alt for dårlig til å hevde seg i toppen.

Likevel så vi ved visse anledninger at PG Andersson var noe for seg selv, spesielt da han tok femteplassen i Rally Japan med den heller langsomme bilen.

Kjører en fire år gammel bil

Særlig raskere er ikke bilen han kjører denne helgen. Skoda la ned sin WRC-satsing etter 2005-sesongen, og selv om bilen PG kjører er noe oppgradert er den i realiteten snart fire år gammel - og da er det imponerende å hevde seg så godt som han gjør.

PG har hatt en liten fordel av å starte langt bak i feltet i dag, men uansett er det få som hadde trodd at en fører i en gammel Skoda kunne slå Loeb, Hirvonen og de andre på flere fartsprøver.

Og fortsetter PG slik kan han faktisk ende på pallen i Rally Norway, noe som hadde vært en sensasjon.

Også imponerende av Petter

Om bilen til PG Anderssen er nesten fire år gammel har bilen til Petter Solberg nesten tre år på baken, og det har han merket i dag. Lillebror Solberg vant gårsdagens superspesial på Bjerkebanen godt hjulpet av såkalte aktive differensialer.

Enkelt forklart betyr dette at Petter har en datahjerne i sin bil som til enhver tid regulerer hvilket hjul som skal dra mest for å at kjøringen skal bli mest mulig optimal. Dette er ikke tillatt lenger, og spesielt på langsomme og svingete fartsprøver som Bjerke er dette en fordel.

Men på dagens raske fartsprøver har ikke Petter hatt særlig hjelp av dette systemet, og derfor har han som ventet falt nedover på resultatlista. Etter dag 1 ligger han på en femteplass - omtrent der han pleide å ligge da han kjørte med en Subaru. Uansett har Petter kjørt imponerende med sin veteranbil i dag.

Svikter Henning mentalt?

Like imponerende har ikke innsatsen til storebror Henning vært. Henning har drømt om å vinne dette løpet, men kan gi opp den drømmen nå som han er nummer sju - over halvannet minutt bak teten.

Henning har hatt problemer med girkassa i dag, men kjøringen har heller ikke stemt, og det spørs nok om ikke det mentale svikter litt for Henning nå som han hadde sin kanskje største sjanse noensinne til å vinne en VM-runde.

Resultater etter dag 1 i Rally Norway:

1. Sébastien Loeb, Citroën

2. Mikko Hirvonen, Ford +2,6

3. Jari-Matti Latvala, Ford +26,2

4. Dani Sordo, Citroën +1,08,6

5. Petter Solberg, Citroën +1,31,5

6. PG Andersson, Skoda +1,31,6

7. Henning Solbeg, Ford +1,39,4

8. Matthew Wilson, Ford +2,03,3

LES OGSÅ:

- Petter Solberg blogger på klikk.no

- Blogg: En hyllest til Petter Solberg

- Hjelp, vi kjører rally!

- Rappet kona til kompisen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!