Finanskrisen er hard også mot arvinger. De første verdianslagene for denne Bugattien fra 1937 gikk opp mot 70 millioner kroner.

Tilslaget ble gitt på 3,4 millioner euro (ca 30 millioner kroner) i helgen.

Det er selvsagt alltid trist når en onkel sier takk for seg. Men om du blant skrapet hans i garasjen finner en støvete Bugatti Type 57S Atalante Coupé fra 1937, ja da kan han vel kanskje tilgis.

Bilen som ble auksjonert bort på Bonhams «Retromobile» i Paris i helgen, ble funnet i garasjen til avdøde Dr. Harold Carr. Den har opprinnelig vært i eie av den entusiastiske amatørracerbilføreren Francis Curzon, som også var den femte jarlen av Howe.

17 stykker i verden

Type 57S Atalante regnes som en av de vakreste Bugattiene som er produsert. S-versjonen av Type 57 er som man kanskje skjønner en sportsutgave, og denne Atalanten har chassisnummer 57502 og motornummer 26S.

Ettersom det ikke er produsert mer enn 17 av dem, er det også forholdsvis sjelden at noen av dem legges ut for salg. Ikke rart da at Dr. Harolds etterkommere fikk tilløp til pundsymboler i øynene da de åpnet garasjedørene.

I omtaler av bilen i fjor høst ble summer så høyt som tilsvarende 70 milllioner kroner nevnt. Men det var i fjor, og siden har markedet tatt seg ned, gitt. På lørdag ble tilslaget gitt til en samler for 3 417 500 euro.

=

FASCINASJON: Bugatti, uansett årsmodell, er egnet til å drømme litt over.

Veteranvognklubben

Men ikke fortvil, en gang i framtiden kan det skje også deg. Norge har nemlig et av de mest aktive veteranbiljøene i verden sett i forhold til folketallet.

Sjekk Norsk Veteranvognklubb og Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber

- På landsbasis er vi vel rundt 50 000 aktive i miljøet, opplyser fotograf og entusiast Egil Nordlien. Og han mener det skal finnes to eller tre eksempalrer av Bugatti Type 57 i Norge.

Men for likevel å helle litt kaldt vann i blodet på dem som nå løper ut for å sjekke garasjen til bestefar, så er det likevel sjelden at norske biler omsettes for de helt store beløpene.

Juvelene forblir i Norge

- Det norske miljøet er faktisk kjent for at vi i liten grad består av investorer, men i stedet er ekte samlere og entusiaster, forteller Nordlien. Derfor forblir de aller fleste norske "juveler" i landet.

Og når prominente biler i blant selges ut av landet skjer det som oftest på auksjoner som Bonhams.

Se veteranbiler på London-tur

haakon.forde@hm-media.no

=

LOVENDE: ""... de aller fleste norske ""juveler"" forblir i landet."" Bildet viser Dr. Harold Carrs bil. Har bestefar noe liknende i sin garasje?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!