Drammen havn bil import biler=

Støtfanger mot støtfanger. Området til høyre holdes åpent for at skipene skal ha et sted å sette bilene. © Håkon Bonafede

Drammen har Norges største importhavn for biler. Hit ankommer 70 % av alle kjøretøyene som selges i Norge før de blir klargjort og sendt videre til bilforhandlere over hele landet.

Bilene kommer både med tog og trailer, men de aller fleste kommer sjøveien fra Europas største transitthavn Bremerhaven.

To ganger i uka ankommer blant annet bilskipet Autoprestige.

Snart plassmangel

Skipet har så vidt lagt til kai før minibussen med lossearbeidere kjører om bord og setter dem av på ett av de syv bildekkene. Gutta i gul kjeledress nærmest småløper til hver sin bil, vrir om nøkkelen og kjører raskt i land. Om de trives med å kjøre dyre Mercedeser og BMW-er, har de ikke tid til å nyte luksusen. Først et raskt stopp ved dieselpumpa på kaia - bilene er så å si tomme for drivstoff om bord - så går den korte ferden videre til neste parkeringsplass hvor bilene blir etterlatt støtfanger mot støtfanger. Hundre biler i timen i tre timer, og så er det tomt for denne gang.

Drammen havn bil import biler Torbjørn Oustorp=

Få i Norge har kjørt så mange forskjellige biler som Torbjørn Oustorp. Men hver kjøretur tar bare et par minutter. © Håkon Bonafede

I 2007 og 2008 presset både bilprodusentene og bilskipene produksjonen til ytterste grense for å levere nok biler. Nå er importhavnene verden over i ferd med å drukne i usolgte biler.

- Vi er ennå ikke blitt nektet lossing på grunn av plassmangel, men vi merker at bilterminalene begynner å bli fulle, sier senior vice president i Høegh Autoliners Olav Sollie.

Rederiet er et av verdens største på bilfrakt. De 70 skipene er opptil 200 meter lange kolosser med 11 dekk og plass til 6500 biler. Skulle alle bli kjørt i land samtidig, ville de skapt 30 kilometer bilkø.

I 2008 ble det produsert 63 millioner biler i hele verden. Det var et toppår også for bilskipene. 15 millioner biler ble fraktet sjøveien mellom kontinentene. 2,1 millioner bare av Høegh Autoliners.

De største eksportområdene for biler er Fjerne Østen, Europa og Nord- Amerika. Flest blir produsert i Det fjerne østen. Utfordringen for rederiene er å balansere lastvolumene slik at skipene i størst mulig grad seiler med last om bord.

Dersom nedgangen blir langvarig, utelukker ikke Solli at deler av verdens bilskipsflåte blir kondemnert eller lagt i opplag.

Lagrene doblet

Drammen havn bil import biler=

Autoprestige har fast anløp i Drammen. Lastekapasiteten er på 1000 biler. De største oversjøiske bilskipene tar 7000. © Håkon Bonafede

På grunn av den tidligere store etterspørselen har det tatt tid for bilprodusentene å justere ned produksjonen. Allerede i høst ble knutepunktet Bremerhaven fullt. I Drammen havn måtte man ty til provisoriske parkeringsplasser i Svelvik en periode. Nå venter 14 500 biler på en kjøper i Norge.

- For ett år siden klarte importørene knapt å få ut bilene til kundene raskt nok. Siden den gang er billagrene nesten blitt doblet, forteller assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.

Vi klarer til slutt å få tatt en prat med en av de travle karene i lossegjengen. Han heter Torbjørn Oustorp (71) og viser seg å være pensjonert brannmester fra Sandefjord. Mange av lossearbeiderne er nettopp pensjonister og studenter som blir tilkalt etter behov når bilskipene ankommer.

Drammen havn bil import biler=

I 2008 jobbet bilprodusentene på spreng. Nå setter Drammen havn rekord i usolgte biler. © Håkon Bonafede

- Kneet tåler ikke noe særlig belastning lenger, men kjøre bil kan jeg fortsatt, forteller Torbjørn. Han har holdt på lenge nok til å bli ekspert i å kjøre effektivt og sikkert på de kronglete bildekkene dypt nede i skipets indre. Bulker man ofte blir man neppe gammel i dette yrket. Torbjørn har bare opplevd ett uhell på 14 år.

- Kan ikke skylde på andre enn meg selv. Jeg rygget rett på en annen, innrømmer han.

- Kribler det litt ekstra når du kjører i land med de aller fineste bilene?

- Det er jo blitt en del tusen biler etter hvert. De aller fleste av dem er firkantete med fire hjul, så jeg ser knapt forskjell. Men det er klart at noen er finere å kjøre enn andre, selv om det bare er for et par hundre meter. Men vi er jo de aller første som får kjøre de nyeste bilene på norsk jord.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!