Etter nyttår har det vært stille på den industrielle siden av bilverdenen. For en stakket stund har det handlet om bilnyheter av den positive sorten fra den internasjonale bilmessen i Detroit (NAIAS).

Se Klikks Detroit-saker her:

Nå begynner det imidlertid å dryppe bransjenyheter igjen. Det siste kjente, er at General Motors (GM) ønsker å få Saab til å stå på egne bein - i et forsøk på å "pynte bruden" for salg. En konsekvens kan bli at det meste av virksomheten hentes hjem til Sverige og Trollhättan, melder Automotive News.

I dag foregår mye ved GMs Opel-fabrikk i tyske Rüsselsheim.

Chrysler trenger Fiat-tasser

Og så er det Chrysler-konsernet som lenge har vært nede i en hengemyr. I fjor falt bilsalget med 30 prosent, og mot slutten av fjoråret ble det kjent at konsernet fikk fire milliarder i kriselån.

Se hvilke biler som solgte best i USA i fjor.

Håndslaget fra nå avgåtte George W. Bush krevde imidlertid drastiske grep. For å bli mer moderne, og for å få tak i deler til småbiler, skal Chrysler ha tatt kontakt med Fiat, ifølge rykter som gjengis av Automotive News.

På italienske hender?

Clouet er selvsagt at Chrysler i sin egen portefølje har mye stort og tungt, og at Fiats teknologi for små og forhjulsdrevne biler kommer godt med. Chrysler skal ønske seg tilgang til Fiats mindre plattformer, motorer og drivverk.

Baksiden av medaljen, sett fra et amerikansk ståsted, er at mellom 30 og 40 prosent av aksjene kan havne på italienske hender.

Kan skje Fiat-ting i Norge også

Ryktene går dessuten om at Suzuki-importøren RSA, med administrerende direktør Frank Dunvold i spissen, kan komme til å overta importen av Fiat til Norge. Dagens Næringsliv omtalte saken tirsdag.

I dag er det Motorgruppen AS som er Fiat-agent. Verken Dunvold eller Motorgruppens toppsjef Magnus Brask Rustad ønsker imidlertid å kommentere hvor saken står per i dag.

Dersom Suzuki skulle komme til å overta agenturet, vil de i så fall få to helt like biler i porteføljen - Fiat Sedici og Suzuki SX-4.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!