Selv om Detroit-messen foregår på hjemmebanen til de tre store, amerikanske bilprodusentene - General Motors, Ford og Chrysler - er det også mange andre bilprodusenter her som vil vise fram sine nyheter. Noen av disse er mer interessante for oss nordmenn enn andre.

Bakhjulsdreven VW-roadster

Volkswagen er tydeligvis lei av at Mazda får ha markedet for kjøreglade, rimelige, kompakte og lette roadstere alene. Så nå presenterer de bilen de kaller Concept BlueSport; en midtmotorisert, bakhjulsdreven roadster som skal komme på markedet om få år.

Europaklare biler fra Detroit=

TO SETER: Og bakhjulstrekk.

Den ser svært bra ut, spør du oss. Og den virker også meget produksjonsklar. Bak de to setene har konseptbilen en tolitersdiesel på 180 hk, paret med en DSG-girkasse. Sammen gir dette en 0-100 km/t-sprint på 6,6 sekunder, samtidig som forbruket er hyggelige 0,43 liter per mil og CO2-utslippet imponerende 113 g/km. Bilen vil derfor - i hvert fall om den er slik når den kommer i produksjon - i liten grad straffes av vårt avgiftssystem.

Bakhjulstrekkeren skal være leken, og bare 1200 kg å drasse på hinter om hyggelige svingeegenskaper. Det nedfellbare stofftaket skal være kjapt å legge ned og ta på, og interiøret i konseptbilen preges av førerorientert minimalisme.

Se også:

Europaklare biler fra Detroit=

OM 12 MÅNEDER: Men konseptversjonen av Legacy har verdenspremiere i Detroit.

Barskere familie-Subaru

Subaru Legacy kommer i helt ny utgave om et års tid, og konseptversjonen av bilen har verdenspremiere i Detroit. Den er tøff! Bilen er blitt litt større enn dagens Legacy, og særlig akselavstanden er økt. Dette borger for bedre innvendig plass, særlig i baksetet.

Den amerikanskrettede konsept-Legacy-en har en 3,6-liters bensin-boxersekser under panseret, og naturligvis firehjulstrekk. Men Subarus herlige boxerdiesel burde passe flott også i den nye Legacy. Dessuten kan vi jo alltids håpe at Subaru vil følge opp det flottere imaget denne konseptbilen byr på med en større dieselmotor.

Europaklare biler fra Detroit=

SUBARUDRØM: En sekssylindret boxerdiesel høres absolutt ikke feil ut.

Flott og folkelig

Den mest interessante nyheten fra General Motors - i hvert fall sett med norske øyne - er presentasjonen av Chevrolet Cruze. Den er elegant å se på, interiøret er både tøft og flott, og kjennes veldig bra. Sittestillingen og plassen foran er svært god, og baksetet er flott for barn og akseptabelt for voksne.

Cruze er den første bilen som er bygd på General Motors nye plattform, som også skal danne basisen for neste generasjon Opel Astra og neste Saab 9-3. Dette borger for gjennomarbeidete kjøreegenskape. Bilen vil komme med bensinmotorer på 1,6 og 1,8 liter, en tolitersdiesel med 150 hk, og en turbomatet 1,4-liters bensinmotor på 140 hk. Sistnevnte skal drikke 0,52 liter på mila.

Les også:

Europaklare biler fra Detroit=

A7: Konseptbilen har en trelitersdiesel på 225 hk under panseret.

Halvveis stasjonsvogn

Audi A7 Sportback er en annen bil som kommer til Norge. For det første hinter den om Audis designspråk fremover - her ser du mye av det som vil kjennetegne neste generasjon A6. Dessuten viser den at Audi vil lansere flere nesten-stasjonsvogner i forskjellige størrelser.

Sportback-konseptet har stor bakluke - den åpnes helt til takkanten - og stort bagasjerom. Samtidig har den en sterk coupéprofil og fire dører. Med andre ord er den en slags Mercedes-Benz CLS-konkurrent, men en mer praktisk sådan.

Under skallet finner vi mye av det samme som på dagens A4 og A5, og konseptbilen har en trelitersdiesel på 225 hk under panseret. Audi vil gjerne få fart på dieselmotorinteressen i det amerikanske markedet, og med en 0-100-tid på under sju sekunder, og et snittforbruk på 0,59 liter på mila, bør i hvert fall ikke denne bilen være en brems for interessen.

Les også

Europaklare biler fra Detroit=

VIDEO: Finner du øverst i artikkelen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!