GM har til nå vært mest kjent for store og skitne bilder. Finanskrisen har snudd fokuset. Selskapet kunngjorde nylig at de kommer til å bygge en helt ny batterifabrikk.

Den skal lage batterier til Chevrolet Volt som er selskapets viktigste fremtidshåp. Det er Koreanske LG Chem som skal bygge batterifabrikken. Bilen skal få den nye typen lithium-ion polymer batterier som langt overgår det som i dag finne i for eksempel Toyota Prius.

Bob Lutz er visetoppsjef i GM. Han var tidligere mest kjent for å ha uttalt at "menneskeskapte klimaendringer er det reneste dritt" til en gruppe biljournalister og blitt kritisert for at han eier to jetfly og to helikoptre. Nå har han snudd.

- Dette er en massiv omorganisering vekk fra fobrenningsmotoren og over til elektrifiseringen av bilen, sier Bob Lutz nå.

Dagens Næringsliv sitt featuremagasin D2 hadde en lengre reportasje om Lutz og GM for noen uker siden.

General Motors Vice Chairman Bob Lutz introduces the Cadillac Converj concept at the North American International Auto Show on Sunday, Jan. 11, 2009 in Detroit. (AP Photo/Carlos Osorio)=

Fire år senere står Lutz og presenterer GMs miljøsatsning på motormessen i Detroit. Chevrolet Volt og Caddilac Converj (avbildet) er to av nysatsningene. © Carlos Osorio

Bob Lutz, second from left, chairman of General Motors North America, talks about the new Hummer H3 sport utility vehicle during its introduction at the 2005 California International Auto Show at the Anaheim Convention Center in Anaheim, Calif., Wednesday, Oct. 27, 2004. The H3 is designed to be a smaller, more fuel-efficient vehicle than its H1 and H2 predecessors while maintaining the brand's off-road capabilitits. The H3 will be built in a GM plant in Shreveport, La., and is scheduled to arrive at dealers in early- to mid-2005. (AP Photo/Reed Saxon)=

For et par år siden presenterte Bob Lutz, til venstre, Hummer H3 Sport, en bil som symboliserer selskapets satsning på tunge og tørste biler. © REED SAXON

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!