Som om den "vanlige" GT-R ikke er brutal nok, lanserer nå Nissan tradisjonen tro en SpecV-modell. Dette er en enda råere versjon av den heftige kjøremaskinen, og i Japan vil den koste det dobbelte av en vanlig GT-R. (I Norge koster en vanlig GT-R rundt 1,8 millioner kroner.)

Les også:

De fleste forventet at effekten ville øke noe kontra standardmodellens 480 hk og 588 Nm. Det gjør den ikke, men tro oss når vi sier at den flytter greit på seg som den gjør.

Føreren får riktignok muligheten til å øke turbotrykket i korte perioder for mer kraft i mellomregisteret og på toppen, men stort sett har målet vært å lage en enda råere og mer effektiv kjøremaskin.

Karbon og titan

Med sine 1800 kilo er standardutgaven ingen lettvekter, selv om kjøreopplevelsen ikke bærer nevneverdig preg av dette. Men vekt har vært et viktig tema under utviklingen av SpecV.

Derfor er blant annet kjølekanalen til bremsene, bakvingen, seteveggene og mange detaljer innvendig og utvendig laget i superlett og sterkt karbonfiber. Standard-eksosanlegget har også måttet vike, på plass er et ultralett anlegg i titan.

Les også:

Standardutgaven byr på heftige kjøreopplevelser, men SpecV-modellene er tradisjonelt sett enda mer reindyrket. Bremsene er av den keramiske typen, som i tillegg til å bremse bedre også har en vesentlig lengre levetid.

Understellet er neppe spesielt komfortabelt på vanlige veier, men desto mer brutalt på bane.

=

Familiealibi mangler

Forvent neppe å se noen SpecV på norske veier. Bilen koster som nevnt det dobbelte av en "vanlig" GT-R, og det er kun japanerne, gjennom kun sju forhandlere, som vil få glede av den - i hvert fall på nybilmarkedet.

Og hvis du lurte på det: Baksetene er dessverre kastet ut, så familiebil-alibiet for å kjøpe seg en GT-R er med SpecV syltynt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!