Tekniske data

Motor: R4, 1248 ccm

Girkasse: 5 trinn manuell

Effekt: 85 hk v/5500 o/min

Dreiemoment: 114 Nm v/4400 o/min

Forbruk: 0,55 l/mil

CO2-utslipp: 131 g/km

0-100 km/t: 13,2 sek

Toppfart: 175 km/t

Egenvekt: 1065 kg

Lengde: 3740 mm

Bredde: 1680 mm

Høyde: 590 mm

Pris fra: 153 000 kr

Kort sagt:

+ God plassutnyttelse

+ Snertne linjer

+ Sprek motor

+ Lettkjørt

+ Praktisk utstyrspakke


- Lite bagasjerom

- Mangler lyktespylere

Opel får hjelp fra samarbeidspartner Suzuki i småbilklassen. Ettersom Suzuki-importøren har bestemt seg for at alle modeller som tilbys i Norge skal ha firehjulsdrift, er Suzuki Splash utaktuell for den norske importøren. Opel vil derimot gjerne ha den som et supplement under Corsa. Med 374 cm lengde er Agila vesentlig mindre enn Corsa, og ikke minst - vesentlig lettere.

Les alle våre biltester her

Kjøreegenskaper: 4

Opel Agila er ikke bilen for den som søker sportslige kjøreegenskaper. Den lette styringen gjør den lettkjørt og kvikk i byen, men uten at den blir for nervøs på landeveien. Også på motorveien oppleves Agila som trygg, men på sporete vei har den en liten utstabilitet som kan skyldes vinterdekkene. ESP antisladdsystem er standard i Agila med 1,2-liters motor og sørger for å holde over- og understyringstendenser i sjakk. Også bremsene innfrir og stabiliteten under oppbremsing er god.

Motor: 4

I småbilklassen er fortsatt bensinmotorene attraktive alternativ. 1,2-literen sørger for at Agila oppleves som kvikk, spesielt i byhastigheter. Fra 80 km/t og opp er det mindre å hente og du skal helst ned i tredjegir for å hente kraft til forbikjøringer. Med litt last i bilen er fjerdegiret et godt valg i bakkene. Bensinmotoren har god trekkraft over hele turtallsregisteret og spesielt i bykjøring oppleves den som smidig. Lavt støynivå og fraværet av vibrasjoner gjør kjøreturen behagelig. Girkassen har presise girskift og utvekslingen passer motorens karakter godt når målet tydeligvis har vært å senke turtallet ved landeveishastighet. Til tross for dette, er ikke Agila blant de mest nøysomme småbilene, og selv på langkjøring er det en utfordring å komme ned på fabrikkens tall for gjennomsnittsforbruk.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 4

Med 85 hk er 1,2-literen hyggelig kvikk. Ved bykjøring har den mer enn nok kraft både med og uten passasjerer. Vår testbil var relativt fersk, og fabrikkens akselerasjonstall til 100 km/t på 12,3 sekunder var ikke innen rekkevidde. Likevel oppleves den som frisk og sprek i byen og opp til ca. 70 km/t. Derfra og opp er det mindre å hente, og du skal helst ned i tredjegir for å hente kraft til forbikjøringer. Med litt last i bilen er fjerdegiret et godt valg i bakkene.

Eksteriør: 4

Med 374 cm lengde er Agila behagelig kort og gjør hverdagen i byen enklere. Den er dessuten oversiktlig og enkel å beregne i trange parkeringer. Designerne har gjort en god jobb, Agila er kort og høy, men linjene gjemmer dette veldig godt og Opels minste har et kraftfullt oppsyn som vi sjelden ser i denne klassen.

Interiør: 4

Dette er en enkel bil og interiøret er med på å understreke dette. De få bryterne og knappene du trenger er oversiktlig og greit plassert. Det store speedometeret dominerer plassen foran føreren, og for å gi et litt sportslig preg er det plassert en turteller på toppen av dashbordet. Ved at du sitter høyt er det god beinplass både foran og bak. Bagasjerommet er lite, og du må regne med å legge ned bakseteryggen når du skal ha med deg større mengder bagasje. Gulvet er løst, og ved å flytte det opp, kan du få flatt gulv når bakseteryggen er lagt ned.

Komfort: 4

Agila er overraskende stillegående, mye takket være en stillegående bensinmotor, men også støyen mot veien er godt dempet. Sittekomforten er god. Forsetene gir god støtte sideveis og til ryggen. Også baksetet er komfortabelt, men selv om Agila er registrert for fem, tøyer du grensene hvis du plasserer tre personer i baksetet.

Sikkerhet: 3

Agila er i skrivende stund ikke kollisjonstestet i EuroNCAP, men søskenbarnet Suzuki Splash har oppnådd 4 av 5 stjerner for passasjersikkerhet, 3 av 5 stjerner for barnesikkerhet og 3 av 4 stjerner for fotgjengersikkerhet. I Norge er Enjoy-modellen utstyrt med front- og sidekollisjonsputer og kollisjonsgardin foran, samt elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr. Kollisjonsputene på passasjersiden kan kobles ut og ISOFIX barnesetefester er også standard. Men vi savner lyktespylere, og xenonlys er ikke tilgjengelig.

Pris/utstyr: 5

Billigste Opel Agila, 1,0 Advantage - som er utstyrt med en enliters motor på 65 hk - koster 129 900 kroner, men den har verken kollisjonsgardin eller elektronisk stabilitetskontroll. Det er den dyrere Enjoy-modellen som gjelder; den har kjørecomputer, radio/CD-spiller med rattkontroll, klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås og elektriske vinduer. Agila 1,0 Enjoy koster 145 000 kroner og er et godt alternativ hvis det først og fremst er en bybil du jakter på, men vil du ha litt krutt i frasparket er 1,2-literen til 153 000 et riktigere valg. Dette er ca. 15 000 kroner rimeligere enn billigste Opel Corsa Enjoy med enliters motor.

Les hele saken
Se alle våre Opel-tester her

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Konklusjon: 4

Opel Agila er hendig og lettkjørt i byen og har god plass til fire voksne og litt bagasje. Men skal du ha med deg mer enn handlebagen, bør du nok basere deg på Agila som toseter og legge ned bakseteryggen. Snertne linjer, sprek 1,2-liters motor og kjøreegenskaper som er skreddersydd for byen gjør dette til et attraktivt alternativ som bil nummer to.

Se alle våre Opel-tester her

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!