Løpet er ennå ikke kjørt for rallytalentet Andreas Mikkelsen. Men påmeldingsfristen for neste sesongs første VM-runde - Rally Irland - går ut julaften. Fabrikksteamene har også sine deadlines i forhold til å nominere førere for VM-poeng, og disse fristene nærmer seg raskt.

Trenger én million euro fort

Det betyr at Andreas Mikkelsen har kort tid på seg til å skaffe den ene millionen euro han trenger for å kunne kjøre hele rally-VM. Noe som er det eneste naturlige for en 19-åring som tok sine første VM-poeng som 18-åring. NM er blitt for smått.

Det koster nordmannen rundt 3 millioner euro å finansiere en full VM-sesong. Rallysportens kostnader har steget kraftig de siste årene, og fabrikksteamene forlanger at nye førere må være med å betale moroa gjennom egne sponsorer.

Såfremt du ikke er så fristende at de velger å ansette deg, med lønn. Svært få blir det forunt. Petter Solberg er en av dem.

Sponsorene burde slåss om ham!

At verdens kanskje mest spennende rallytalent havner i en slik situasjon, er et soleklart tegn på at rallysporten er syk. Mikkelsen er den første som har tilnærmet seg sporten på toppidrettsvis, og han har hatt svært oppsiktsvekkende resultater i rally-VM i en alder der Petter Solberg kjørte rallycross i en gammel Volvo 240.

I tillegg er han filmstjerne-pen og snakker engelsk flytende. I det hele tatt skulle man tro at sponsorene slåss om å investere penger i Andreas Mikkelsen.

Og så møter han veggen i form av enorme pengekrav. Faren Steinar Mikkelsen sørger for to tredjedeler av summen som behøves, men den ene investoren som skulle dekke resten - og som skulle ha sin avkastning tilbake, med renter, om Mikkelsen lyktes - valgte altså å bakke ut.

Nå er tiden svært knapp til å finne pengene et annet sted.

Les også:

Mikkelsen mangler penger

Mikkelsen danker ut Solberg?

Verdensmesterpotensial

Egentlig er dette vanskelig å forstå. I hendene på Citroën Sport ville Mikkelsen etter alt å dømme ha blitt en gjenganger på poengplass i 2009, og vært kapabel til å ta en pallplass eller tre i løpet av sesongen.

Mange mener han er av soleklart potensielt verdensmestermateriale, og som nevnt er han også en potensiell mediemagnet. Det finnes nok mer risikable investeringer i dag, for å si det slik.

Slik situasjonen er, kan vi oppleve at de aller største unge talentene aldri får sjansen i rally-VM. De er fortrengt av pengekrav som er næmest umulige å etterkomme (og verre for de fleste enn for Andreas Mikkelsen), samtidig som enkelte eldre pengesterke menn bruker mesterskapet som sin private lekegrind.

Ikke investorenes feil

Dette er ikke noe annet enn et sykdomstegn for en bilsportsgren som sliter med høye kostnader, begrenset deltakelse fra bilprodusenter og relativt dårlig mediedekning.

Og feilen ligger selvsagt ikke primært hos investorer som ikke tør satse pengene sine på en rallykjører. Det er greit nok. Feilen ligger hos en sport som ved sin higen etter euro stenger døren for de største talentene. Og det er det til syvende og sist rallysporten selv som kommer til å lide for.

Det gjør vondt å skyte seg selv i foten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!