Onsdag kveld ringer telefonen hos rallykjører Andreas Mikkelsen.

En investorgruppe skal svare på om de vil gå inn med én million euro i en satsing på at unggutten blir verdensstjerne og god avkastning, i hendene på Citroën Sport.

Betydelig erfaring

19 år gamle Mikkelsen er kanskje verdens mest spennende rallytalent i dag. Sin unge alder til tross, har han allerede betydelig erfaring med WRC-biler. Flere ganger har han levert resultater som har fått fabrikksteamene til å sperre opp øynene.

I høst har Mikkelsen testet for Citroën Sport, Subaru World Rally Team og M-sport, som står for Fords satsting i rally-VM.

I et intervju som kommer i Vi Menn Bil i januar, sier han at Citroëns C4 WRC er den beste rallybilen. Noe som er en av årsakene til at den unge nordmannen gjerne vil ha fabrikkssetet han er tilbudt der.

Spennende fremtidsutsikter

Citroën Sport akter å kjøre med fire WRC-biler i neste års VM, innenfor Manufacturer 1-teamet. Sébastien Loeb og Dani Sordo blir fortsatt førsteførere, men begge deres kontrakter går ut etter 2009.

Mens verdensmester Loeb antakeligvis velger å gi seg i rally da, får neppe Sordo fornyet sin kontrakt.

Dette medfører særdeles spennende fremtidsutsikter for nye talenter. Får Andreas Mikkelsen et sete hos Citroën Sport neste år, får han etter alt å dømme følge av franskmennenes eget supertalent, Sébastien Ogier.

Trenger penger

Nordmannens utfordring er imidlertid at han må ha med seg en neve dollar inn i teamet. Klarer han å skaffe én million euro, er saken og plassen klar.

Les også: Mikkelsen mangler penger

Les også: Mikkelsen danker ut Solberg?

Da får vi en nordmann i verdens beste rallyteam anno 2008, noe som fort kan bety eventyrlige karrieremuligheter for Oslogutten Andreas Mikkelsen.

Les mer på Klikk Motor

Andreas Mikkelsen under årets Numedalsrally . © Foto: Egil Nordlien

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!