=

Det er ingen overraskelse at Audi nå lanserer en A5 uten tak. Kupé-versjonen har vært på markedet i noen måneder, og har plassert seg mellom A4 og TT i Audis modellportefølje.

Når den toppløse versjonen nå er på vei, vil den ta over for den toppløse versjonen av A4. Bortsett fra at taket har forsvunnet, er det ikke så fryktelig mye nytt ved bilen.

Stofftak og 320 l bagasjerom

Audi har ikke falt for fristelsen å utstyre A5 kabriolet med ståltak slik Volvo har gjort med sin C70 og BMW med sin 3-serie kabriolet, men har holdt seg til stofftak, på lik linje med Mercedes-Benz CLK.

Det er både fordeler og ulemper med dette, men en av de største fordelene er nok at taket ikke spiser opp alt for mye av bagasjeplassen. Det betyr at du har 320 liter bagasjeplass til rådighet på solskinnsdager.

Les også:

Volvo C70: Hard og smekker

Volkswagen EOS: Coupékabrioletenes konge

Mange motorer

På motorfronten blir det mye å velge mellom, både av bensin- og dieselmotorer. På bensindelen av menyen står to versjoner av den velkjente 2,0 TFSI-motoren, én som yter 180 hester og 320 Nm og en kraftigere versjon med 211 hk og 350 Nm. Den minste motoren leveres kun med forhjulstrekk og konvensjonell automatkasse, mens den kraftigste 2-literen kan leveres med forhjulstrekk kombinert med manuell eller automat, eller med firehjulstrekk og en syvtrinns dobbelclutchkasse som hos Audi kalles S-tronic.

Det er også mulig å bestille en V6-variant, selv om den mest sannsynlig kke kommer til å bli noen storselger her på berget. Den heter 3,2 FSI, dytter ut 265 hester/330 Nm, og kan kombineres med automat og forhjulstrekk eller firehjulstrekk og S-tronic.

Hvis du heller vil ha en dieselkabriolet, har du valget mellom 2,7 TDI med 190 hester og 400 Nm og 3,0 TDI som yter 240 hester og voldsomme 500 Newtonmeter.

Les også:

Les mer om S-tronic-girkassen her

Råere S-versjon

Det er selvfølgelig en råere versjon på vei også, nemlig S5 kabriolet. Den får samme motoren som du finner i S4, nemlig en kompressormatet 3-liter som yter 333 hester og 440 Nm.

Prisene er ikke klare ennå, men at de havner litt over coupémodellen er ikke usannsynlig. Dermed kan vi nok regne med at en toppløs A5 med den minste versjonen av 2-literen havner rett i underkant av 500 000 før utstyr.

Les også:

Prøvekjørt: Audi S4

Audi A5 3,0 TDI: GT på tysk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!