Subaru Cup

Rallyjern i parkeringshus

Snaue 300 hester og 580 Newtonmeter på nær sagt fri eksos gir et lydbilde utenom det vanlige. Ta støykilden – Subaru Impreza WRX STI – med til nederste plan i et parkeringshus og gi flatt jern, så skal jeg love deg at trommehinnene vil skjelve.

Sist oppdatert

Åstedet er Sentrum P-hus i Oslo, tidligere kalt Ibsenhuset.

Vi er invitert på lansering av Subaru Cup, en merkescup som skal avvikles gjennom fire kommende sesonger. Mye penger er investert i prosjektet; Subaru hevder selv at dette er største satsingen på norsk rally siden Petter Solberg.

Arne Berg, administrerende direktør i Subaru, står selv i spissen for prosjektet, sammen med Stian Thrane, informasjonssjef i Subaru, og den gamle rallylegenden Jon Haugland, som driver rallyskolering og har lang erfaring innen merkescup-racing.

Vi har allerede testet bilen. Se video her.

Velvoksen premiepott

20 biler er allerede solgt, og interressen for prosjektet er stor. En bil koster ca. 300 000 kroner "race ready".

Unge lovende, men ofte ikke formuende utøvere trenger som regel en del finansiell støtte for å få hjulene til å gå rundt, og da er det kjekt med cash i tillegg til pokalen dersom man lykkes; her er pengepremiepotten på totalt 750 000 kroner.

RASKE MENN: Arne Berg (høyre) og Stian Thrane fra Subaru foran deres egen cup-bil.
RASKE MENN: Arne Berg (høyre) og Stian Thrane fra Subaru foran deres egen cup-bil. Foto: Petter Handeland

2,0 ikke 2,5 l

Utgangspunktet er en Subaru Impreza WRX STI - ikke modellen vi kjenner her til lands med 2,5 liters turbomotor, men en 2,0 turbo som er hentet fra det japanske markedet. Bilen er derfor bygget om til venstreratt, og stiller til start med norske gruppe N-spesifikasjoner.

Mange kjente ansikter er med. En av dem er Walkabout-Nils, som vi har tatt en prat med om prosjektet.

Syv rally og fire baneløp står på terminlista første sesong, som alle inngår i NM-runder i rally og baneracing. Vi venter i spenning, og gir tommelen opp for at noen tør å satse!

Mer om Subaru finner du her.

ERFARNE KARER: Både Trond Lyseng (venstre) og Jon Haugland har brukt mye tid i rallysporet.
ERFARNE KARER: Både Trond Lyseng (venstre) og Jon Haugland har brukt mye tid i rallysporet. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også