Arbeid av Filip Krnja © Faksimile ConseptCar.co.uk

Arbeid av Filip Krnja © Faksimile ConseptCar.co.uk

Klikk Motor har tittet litt på tidligere skisser og prosjekter sveitsiske Filip Krnja har signert. Kommer bare noe av dette til syne i framtidens Think, da kan det bli moro å kjøre elbil!

Krnja er hentet inn i et samarbeidsprosjekt mellom intet mindre enn Norsk Designråd, IT Funk i Forskningsrådet og Helen Hamlyn Centre, som er en del av Royal College of Art i London. Og Think selvsagt. www.think.no.

Utfordre etablerte sannheter

- Dette er et unikt og grensesprengende samarbeidsprosjekt som kan gi ringvirkninger både nasjonalt og internasjonalt, sier Onny Eikhaug, programansvarlig for Design for alle i Norsk Designråd.

Det er store ord, men så er da også Krnjas oppgave "å utfordre en hel del etablerte sannheter om hvordan innsiden av en bil må være". Da kan det være godt å trekke på erfaring fra både Mercedes, Volkswagen og Mitsubishi.

Elbil for rånere

Håper på konkrete løsninger

Thinks norske designsjef Katinka von der Lippe er noe mer beskjeden i sine forventninger til prosjektet:

- Vi håper å få resultater vi kan benytte i egen produktutvikling, det være seg konkrete løsninger eller mer konseptuelle ideer. Forhåpentligvis vil prosjektet ta oss et nytt skritt i retning morgendagens bil, sier von der Lippe.

Indisk elbil først til Norge

100 så langt

Men det ligger nok et stykke fram i tid. Å implementere designideer til ferdig produkt tar i seg selv tid. Og først må dagens Think City komme på veien.

Da vi snakket med Think på denne tid i fjor, var det en målsetting å produsere 3500 biler i år. Per oktober var det kun registrert 100 Think hittil i år.

Dessuten bruker også de store produsentene i bransjen betydelige summer på å utforske bilinteriør. I lenkene under har vi samlet et knippe designarbeider vi har skrevet om i det siste.

Superdesignere lager elbil

Rålekker designklassiker

Norske designsensasjon

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!