Den svenske avisen Expressens nettutgave melder om livsfarlige bensinkanner som lekker og kan ta fyr.

Noen av kannene, som er produsert av det svenske firmaet Målmarks International, skal ha en produksjonsfeil i lokket som gjør at det kan sprekke. Skjer dette, blir det fort en del bensin i bagasjerommet.

Svenskene mener dette kan være livsfarlig. Björn Herlin, som er ansvarlig for brannfarlige varer i det svenske Räddningsvärket, et statlig organ som forebygger og jobber aktivt for å forebygge ulykker, uttaler følgende til Expressen.se:

- Jeg er gammel brannmann og har vært med når en hel familie har brent inne på grunn av en bensinkanne. Én liten gnist fra elektrisk utstyr eller statisk elektrisitet kan være nok.

Les også:

Elektrisk iPhone-sjokk

Dyr bensin gir mindre båtbruk

- Diesel er bedre for miljøet

Beroliger

På denne siden av grensen er stemningen betraktelig roligere. Brannsjef i Oslo Brann og redningsetat, Jon Myroldhaug, mener dette er uproblematisk.

- Faren for at noe som dette skal ta fyr, er relativt liten. Bensin har en såpass gjennomtrengende lukt at man vil merke det før det er farlig, sier han.

- For at bensin skal eksplodere, må det være riktig mengde med både bensin og luft i det øyeblikket en gnist er i nærheten. Folk kjørte rundt med bensinkanner i bilen tidligere, uten at det hadde noen store konsekvenser. I 99,9 prosent av tilfellene er ikke dette noe problem.

Gratis bytte

Kannene det er snakk om er av merket MAN eller Never-stop, og er produsert mellom oktober 2006 og mai 2007. Når kannen din er produsert, kan du se av merkingen på innsiden - med et tosifret årstall og en klokke.

Klokken viser produksjonsmåneden, så hvis det står 07 og klokken peker på 01, er den produsert i januar 2007. I så fall er kannen i faresonen.

Bensinstasjonene som selger kannene skal ha fått beskjed fra leverandøren om erstatte kanner med feil, og vi anbefaler at du drar for å bytte. Om ikke fordi det kan begynne å brenne, så i det minste for å slippe en voldsom bensinlukt i bilen de neste ti årene.

Les også:

De grønneste bilene

De aller verste bilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!